onsdag 22. august 2018

Moskussafari Dovre

Moskussafari i ruskevær

Årets fjelltur med Inger og Ivar var litt annerledes enn tidligere - vi skulle på moskussafari på Dovre. Bloggeren hadde sett moskus fra toget for mange år siden, men nå skulle vi ut på Dovrefjell og se den på nært hold.

Guiden - en "sprett" fra Trondheim som snakket både på inn- og utpust og nærmest løp oppover Svettelia - lovet oss moskus, men så enkelt var det ikke.  Det striregnet da vi forlot Kongsvold Fjeldstue om morgenen, og verre ble det da vi kom opp på fjellet. Da kom tåken sigende, og det var umulig å se noe på lengre avstand.  Guide Terje visste hvor moskusen var, men det ble en del frem og tilbake før vi fikk øye på 7 moskuser på lang avstand. Da vi kom litt nærmere, fikk vi se 5 andre og satte kursen mot dem. I myr og kratt nærmet vi oss og kunne fint se dem i lia mens vi i all hast spiste matpakken vår (Terje var ferdig før vi andre fikk satt oss......).  Tilsammen så vi altså 12 moskus, så det var vi fornøyde med.  Vi skulle gjerne ha vært litt nærmere, men orket ikke å traske mer i ulent terreng og regnvær.  Turen ble tilsammen 15 km opp og ned opp og ned i myr, stein, røtter og sleip sti, men vi besto prøven med glans. Spesielle dyr i norsk natur.

Moskusen er importert fra Grønland.  Ved bygging av Dovrebanen i 1913 fant arbeiderne fossiler av noe som kan ha vært moskus, og dette førte til ideen om å etablere en moskusstamme på Dovre.  Det ble gjort flere forsøk, men dyrene døde ut.  Dagens stamme ble hentet i 1947 og senere dyr er kommet til.  Denne har vist seg levedyktig, og stammen består i dag av ca. 300 dyr.  En gruppe vandret i 1971 til Härjedalen og det er en etablert svensk gruppe.

Moskus på Dovre

Vi bodde på historiske Kongsvold Fjeldstue  https://www.kongsvold.no/ , og her var både mat og service av ypperste kvalitet.  Den eldste bygningen på området er fra 1720, og stedet har hver sommer en "1720 Meny" bestående av 8 retter og utsøkte lokale råvarer, bl.a. moskus carpacchio.  Vi nøyde oss imidlertid med dagens 3 retter begge dagene, og det smakte fortreffelig.  Stedets direktør, som også er utdannet sommelier, veiledet oss i viner som passet til rettene.  Gjett om vi koste oss.

Kongsvold har historie helt tilbake til 1100-tallet da de første pilgrimene begynte å reise til Nidaros etter Kong Olav Haraldssons (Den Hellige) død i 1030.  Den tids sælehus (selvbetjening) gjorde det mulig å overnatte trygt på Dovre, og fra 1670 har stedet hatt offisiell status som fjellstue.  Kongsvold Fjeldstue består av mange bygninger rundt et velstelt og pent tun, og dagens vertskap Nyhus er annen generasjon Nyhus som driver steder.

Kongsvold Fjeldstue er en perle av et sted, og vi reiser gjerne tilbake for å spise "1720 Meny" en annen gang.

På vandring i fjellhagen på Kongsvold

Takk for oss Kongsvold

Kongsvold stasjon

Vi takker moskusen og Kongsvold Fjeldstue for flotte opplevelser.