lørdag 5. juni 2010

Mestermøte

Nannestad Kunstforening har arrangert et mestermøte med maleren Bjarne Røtterud og billedhuggeren Skule Waksvik. Jeg tok meg en tur til foreningens galleri i Nannestad Torg.

Bjarne Røtterud er den største kunstner Nannestad har fostret. Han er født i Nannestad for 77 år siden, og vokste opp med gårdsarbeid og mange søsken. Hans interesse for maling brakte han til Frankrike, og han har bodd i Paris mesteparten av sitt liv. "Jeg spiret i Nannestad, men slo rot i Paris" sier han. Nå vender han hjem, og tenker på å slå seg ned i Nannestad igjen.

Det var interessant endelig å få se hans bilder. Jeg har forsøkt tidligere da han hadde utstilling under Festspillene i Bergen, men fant aldri galleriet....

Hans abstrakte kunst kan minne litt om Picasso, og han har både skarpe farger og pastell. Jeg likte hans kraftige farger best.



Skule Waksvik er 83 år og fra Trøndelag. Han er kjent for sine skulpturer av dyr og kvinner, og mange finnes i det offentlige rom. Han er utnevnt til Ridder av St. Olavs orden.

Dame med hatt og høye hæler av Skule Waksvik


Jeg ser det blir mange kunstutstillinger på denne bloggen nå, men det gjenspeiler jo hva vi bruker noe av tiden på. Dette har vi aldri hatt tid til tidligere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar