torsdag 17. juni 2010

Soli Brug

Soli Brug ved Greåker i Østfold har gjenoppstått på ruinene etter Nord-Europas største sagbruk. Familien Dørje-Berg har siden 1975 overtatt og restaurert de gamle bygningene. Disse brukes idag til verksted for keramikeren Eva Dørje-Berg og maleren Ole Dørje og boliger for deres to familier.

To ganger i året holdes utstillinger i 5 av husene. I dag hadde jeg gleden av en tur til Soli Bruk sammen med min gode og hyggelige venninne Bente og hennes venninne Berit.

Sommerutstillingene i år var av Nico Widerberg, Åke Berg, Tor-Arne Moen, Elisabeth Jonassen, Fransisco Gøya (etsinger) og Eva Dørje-Berg.

Karin og Bente ved Nico Widerbergs kunst


Bente og Ole Dørje


Berit ved Nico Widerbergs kunst - vakre skulpturer og bilder m/dikt av Lars Saabye Christensen.


I 2. etasje på stabburet var det bruksgjenstander i steingodsleire av Elisabeth Jonassen. De var nydelig dekorert med blomster i vakre farger, og jeg vurderte innkjøp. Så tok jeg til fornuften og lot være å kjøpe nok en mugge.... Jeg angrer litt, da muggene var i mine farger og meget praktiske til pappvin.



Tor-Arne Moen har de siste årene fordypet seg i motiver inspirert av det gammeldagse familialbumet. Fotoalbumene rommer et vell av historier som Moen forsøker å fange i sine malerier.

Bente kjente Moens kunst godt fra tidligere, og har latt seg inspirere av hans malerier i sin egen kunst. Uten å tenke seg om svidde hun av kr. 25.000 og kjøpte sitt drømmebilde. Nydelig var det, og det blir sikkert flott i Bentes kreative hjem i Lille Tøyen Hageby.

"April" av Tor-Arne Moen og den stolte eier Bente.


"April" og Transistorradion" av Tor-Arne Moen og Karin (sjekk skoene.....)



Vi hadde en deilig picnic nede ved Ågårdselven. Bente og Berit hadde med ALT - brød og syltetøy, pizza og dip, jordbær og moreller, kake og kaffe, mens jeg hadde med matpakke og kaffe på termos. Her har jeg tydeligvis et forbedringsområde.



Bente hadde også med speilegg - snakk om kreativitet



Malerier av Åke Berg - i brytningen mellom abstraksjon og figurasjon. Her er det heftige farger og dristige kombinasjoner. Motivene er hentet fra kyst- og kulturlandskapet i Vestfold.



Maler, musiker og innehaver Ole Dørje ville at damene skulle lytte til hans siste cd. Nydelig musikk. Jeg kjøpte en cd.

1 kommentar:

  1. Krem tur da! Så morsomt å lese og se. Og ja, at ikke du kjøpte mugge! Stum av beundring over motstandskraften!


    Bente Helenesdatter Pettersen


    PERSONA GRATA
    tlf. 0047-95739209

    SvarSlett