onsdag 2. juni 2010

Flyktningeguiden

Nå begynner ting virkelig å skje. Jeg er i gang med intervjuing av flyktninger og guider, rekruttering av guider, annonsering i avisene og på kommunens nettsider, ny avtale med kommunen og mye mer. Veldig gøy! ... og deilig å ha oppgaver med ansvar og inflytelse igjen. Det er nok det jeg har savnet mest.

Og så skal jeg delta på FRIVILLIGHETSDAGEN i Storebrand 13. oktober og promotere Flyktningeguiden. Storebrand har hatt nært samarbeid med Røde Kors i mange år, og jeg spurte ansvarlig for samarbeidet i Storebrand om jeg kunne markedsføre Flyktningeguiden internt .... og sånn ble det! Relasjoner er kjempeviktig. Og EN ting til,- man må selv ta initiativ.

Jeg samarbeider nå nært med Naomi Masuda, som er ansvarlig for flerkultur i Akershus Røde Kors. Naomi er fra Japan, men bor i Asker med norsk mann og to barn. Interessant og dyktig dame. Tror jeg må ta en tur til Japan igjen snart. Har ikke vært der siden 1975.......

Naomi Masuda




Honoratte Muhanzi


Nå er jeg utdannet flyktningeguide i Røde Kors og har fått mitt diplom. Jeg har vært på to kurskvelder i Røde Kors' hovedkontor i Oslo, og det var lærerikt.

Programmet omfattet:

Asylprosessen i Norge
Bosetting i kommunene
Introduksjonsordningen
Flyktningens livssituasjon og psykiske helse
Å være flyktningeguide
Erfaringsutveksling om kobling
Kvinners rettigheter og plikter

- og det var forelesere fra UDI, Bærum Kommune, Flyktninger og Flyktningeguider samt et fyrverkeri av en dame fra Kongo med det klingende navn Honoratte Muhanzi.

Honoratte leder organisasjonen BIBI AMKA (Kvinner våkn opp) som arbeider for integrering av invandrerkvinner, spesielt fra Afrika. Honoretta er Norges ambassadør (utpekt av Regjeringen) for Det Europeiske året for bekjempelse av fattigdom og sosial eksklusjon 2010. Hun arbeider som hjelpepleier i Fetsund, har 7 barn og er engasjert i mange saker. Veldig interessant foredrag og dame, men hva dette hadde med flyktningeguide å gjøre kan man jo spørre om.....

Nå venter jeg på å få tildelt flyktning. Kvernen maler langsomt i Akershus Røde Kors.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer!! Så utrolig spennende!

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Jeg lurer på hvem du er....

    SvarSlett