torsdag 21. oktober 2010

Første kobling

Nå svinger det skikkelig rundt Flyktningeguiden. Jeg har hatt mine første intervjuer med flyktninger - to unge, fantastiske kvinner fra Afghanistan. Intervjuene fant sted på Voksenopplæringen hvor de går på det obligatoriske introduksjonsprogrammet over to år. Norskopplæring er det viktigste, og en av de unge damene snakker og skriver brukbart norsk etter fem måneders opplæring. Tror ikke jeg hadde kunnet snakke afghansk etter så kort tid....

Veldig artig å komme inn i miljøet på Voksenopplæringen. Her var det alle slags tungemål og utseende, og alle var så utrolig positive og blide. Den dagen jeg var der var det flyktninger fra Irak som hadde laget maten på kantinen. Jeg kjøpte lunsj, og det smakte fortreffelig.

Jeg har annonsert etter nye guider, intervjuet søkerne og gjort min første kobling. Både flyktning og guide er svært motiverte, så jeg er spent på utviklingen og samarbeidet. Har avtalt et oppfølgingsmøte i januar 2011.

Den største utfordringen ved rekruttering av guider er å finne riktige personer. Flyktningene som ønsker guide er ofte unge kvinner (20 - 25 år) med barn, og de ønsker guide på samme alder med barn. De som ønsker å bli flyktningeguide er oftest kvinner (og noen menn) over 60 år med god tid og mye livserfaring. Guiden blir da mer en "bestemor", og det kan være bra siden flyktningene ikke har egne bestemødre her.

I morgen skal jeg delta på Røde Kors stand i Storebrand sammen med personer fra det sentrale Røde Kors. Børge Brende skal ha møte med Storebrands ledelse i morgen, og derfor er standen kommet i stand. Jeg håper han kommer innom og at vi får litt oppmerksomhet på Intranett. Markedsføring av frivillighet generelt og Flyktningeguiden spesielt er viktig. Dessuten har jeg begynt å bruke facebook og mailnettverket mitt til markedsføring av Flyktningeguiden. Alle "kanaler" taes i bruk.

Ikke før var jeg ferdig med Albania-prosjektet så er jeg i full gang med Flyktninge-prosjektet. Hva er det med meg som ikke kan slappe av litt mer????

http://www.rodekors.no/Vart_arbeid/Flerkultur/Flyktningguide/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar