torsdag 29. desember 2016

Hiroshima

Fra terminalen i Fukuoka i Japan tok vi buss til jernbanestasjonen Hakata.  Fukuoka er Japans 6. største by og en stor havneby og et trafikknutepunkt i det sørlige Japan.  Det fikk vi raskt merke da vi gikk av bussen ved jernbanestasjonen - makan til mylder av små pilende mennesker i alle retninger.....

Vi holdt hodet kaldt og kikket etter disken hvor vi skulle veksle våre midlertidlige Railpass inn i gyldige Railpass.  Vi hadde fått en brosjyre med kart tilsendt sammen med våre midlertidige Railpass, så vi fant det ganske raskt.  Her ble vi behandlet av effektive og profesjonelle medarbeidere, og etter få minutter sto vi med hvert vårt gyldige Railpass + plassbillett på første tog til Hiroshima. Alt gikk etter planen, og etter en togtur på litt over en time ankom vi Hiroshima.  Vi tok en taxi til vårt hotell som lå i gangavstand til alle historiske severdigheter. http://www.gardenhotels.co.jp/eng/hiroshima/ Dette var nok dagen med de største logistiske utfordringene.

Vi har fått Railpass yeah......

Jeg må si noen ord om taxiene i Hiroshima.  Alle bilene var sorte og like, alle sjåførene hadde uniformer og flotte skyggeluer og hvite hansker og inne i bilene var det varetrekk på setene i blonde. Veldig stilig.
Gemalen i blondetaxi
Formålet med besøket i Hiroshima var selvfølgelig å besøke minnestedene etter atombombespregningen 06. august 1945 kl. 08:15 om morgenen.  Dette var verdens og USA's første atombombe, og tre dager senere sprengte USA også en bombe over Nagasaki.  Dermed var den bitre krigen mellom Japan og USA slutt.

Det var sol og vakkert vær da vi spaserte til Hiroshima Memorial - en stor flott park med Peace Memorial Museum og flere minnesmerker.   På andre siden av elven er Atomic Bomb Dome, som i utgangspunktet ikke var noen dome, men en utstillingshall. Dette var det eneste huset som sto igjen etter bombingen, og man besluttet å bevare det som et minnested.  Grunnen til at det ble igjen noen rester av dette huset var at bomben ble sluppet rett over og at atomstrålene strålte utover i alle retninger. Hele området er selvfølgelig på UNESCO's World Heritage List.

Vi besøkte også Hiroshima Castle, et tradisjonelt japansk "castle" bygget i 1590 men fullstendig ødelagt av bomben.  Det ble gjenoppbygget i 1958, og er i dag et museum om Hiroshims historie før 2. verdenskrig.

Dagen i Hiroshima var et nytt høydepunkt på reisen - også dette et trist et.

Det er veldig interessant å vandre i historiens fotspor.  Nå har vi besøkt Pearl Harbour hvor Japan angrep 07. desember 1941,- noe som bidro til at USA ble trukket inn i 2. verdenskrig, og Hiroshima hvor USA slapp den fatale atombomben 06. august 1945 og fikk en slutt på denne forferdelige krigen.

President Obama hadde vært i Hiroshima kort tid før oss og holdt en flott tale, men han ba ikke om unskyldning. Nå har den japanske statsministeren vært på Pearl Harbour, og han har heller ikke bedt om unskyldning.  Nå hører dette historien til.

Hiroshima Peace Memorial

Japanske barn kledd i kimono

I ærbødighet - et rørende øyeblikk

Atomic Bomb Dome i bakgrunnen
Atomic Bomb Dome

Hiroshima Castle

VI traff noen samuraier

Pease Memorial Museum

President Obama hadde nettopp vært her
I dag er Hiroshima en flott og gullende ren by med brede gater, fine parker og ny bebyggelse.  Her er det ikke lov å slippe sigarettstumper eller annet søppel på gaten. Det fikk man klar beskjed om!!!

Røyking og forsøpling er strengt forbudt

Ivar tester japansk mat

Noen ord tilslutt om tog i Japan - det er en fryd og en glede. Hurtigtogene Shinkansen går i over 300 km/t og med en presisjon som må oppleves.  Her er det markert på perrongen hvor hver vogn stopper, så det er bare å stille opp i en pen rekke og gå raskt på. Toget holder ruten på sekundet.  Må også nevne konduktørene og de som trillet salgsvognene på toget.  De bukket da de kom inn i vognen og snudde seg og bukket da de gikk ut av vognen.  Helt spesielt å observere for uhøflige nordmenn.....

"Gjengen" venter på toget

Shinkansen

Her stopper vogn nr. 10 på gul linje og nr. 6 på grønn linje - tydelig markert
Takk for oss Hiroshima.  Det var en opplevelse!!!