tirsdag 20. desember 2016

Seoul

Etter 14 timers flytur via Dubai landet vi på Incheon flyplass utenfor Seoul fredag ettermiddag 04. november.  Flyplassen ligger på en øy ganske langt fra sentrum, så vi tok flytoget inn til Seoul Station. Dette var vår første opplevelse med et meget effektivt og oversiktlig tog- og metronett i Korea.  Og det skulle bli mange flere opplevelser med Koreas fantastiske kollektivtilbud.

Fra Seoul Station var det bare 5 minutters gange til vårt hotell, Four Points by Sheraton, og her sjekket vi inn til rom i 32 etasje med flott utsikt over byen. Litt slitne og døgnville kastet vi oss umiddelbart ut i det koreanske kjøkken med selvgrilling av kjøtt (vi fikk litt hjelp) og masse rare grønnsaker ledsaget av lokalt øl (murerøl....).  Nå var vi i Korea - noe vi hadde planlagt lenge og gledet oss masse til.

Koreansk grillmiddag
Korea har en svært tragisk historie som jeg skal komme tilbake til senere, men Sør-Korea er et under med sin vennlige befolkning, sin effektivitet og sin teknologi.  Her fungerte alt, og hvis vi stoppet et øyeblikk for å sjekke kart eller skilt, så var det en vennlig koreaner på pletten for å hjelpe med en gang.

De første dagene utforsket vi Seoul - en kjempeby uten ende.... (10 millioner innbyggere) som ligger på begge sider av elven Han.   Her er skyskrapere, high-tech subway, Buddisttempler, Seoul Tower med fantastisk utsikt, Gyeongbokung Palace, bygget i 1395 med 7.000 rom, supermoderne museer, gamle og smale gater med koselige butikker og restauranter og et kjempestort område for det amerikanske forsvaret.  I sentrale Seoul er det et svært område med mur rundt og innenfor der holder amerikanerne til.  Det er til enhver tid 30.000 amerikanske soldater i Sør-Korea for å holde landet trygt for fienden fra nord.

Vi startet vår utforskning av Seoul med et besøk på Korean War Memorial, og dette var kjempemessig.  Her var fly i mange størrelser, tanks, biler, båter, skulpturer og en svær museumsbygning. Her hang flaggene til alle land som hadde bidratt i Korea-krigen (1950 - 1953), og det var informasjon om hva slags bidrag, antall soldater og antall falne. Vi leste at Norge hadde bidratt med 623 personer og mistet 3 i kamp. Korea-krigen var tidlig i vår barndom og noe vi bare har hørt om.  Veldig interessant å oppdatere historiekunnskapene om denne delen av verden.

Fra Korean War Memorial spaserte vi (veldig langt) nesten rundt hele den amerikanske bydelen til det superflotte og nye National Museum of Korea som ble innviet i 2005.  Her ble det lunsj og en liten titt før vi kastet oss ut i Seouls metro for første gang.  Vi kjøpte kort som vi fylte på etterhvert som vi kjørte.  Alt kjøpes i automater, og for hver gang du går gjennom "slusen" inn, viser et display hvor mye penger du har igjen på kortet.  Meget praktisk og enkelt.

Da mørket falt på tok vi turen til Seoul Lantern Festival i Cheonggy Stream (kanal), og her var det flotte skulpturer i tynt papir ute i kanalen, og vi ble samtidig minnet på at neste vinter-OL skal være i Pyeong Chang i 2018.

Korean War Memorial

623 norske deltok, 3 falt

Ja, vi elsker... på norsk og koreansk

Nord-Koreas Kim Il Sung's limousine

National Museum of Korea - nytt og supermoderne

Seoul Lantern Festival

Snart er det OL i Sør-Korea igjen

Selv om Seoul er en kjempeby, er det enkelt å orientere seg, og Seoul Tower er et markert landemerke i byen.  Tårnet ble innviet i 1980, er 236,7 meter høyt og ligger på Namsan-høyden.  Vi tok turen opp i tårnet for å nyte utsikten over Seoul.  Det var mer imponerende enn vi hadde tenkt oss - byen tar ingen ende der skyskraperne stadig sprer seg utover innimellom åser og fjell så langt øyet kan se. Det er en roterende restaurant oppe i tårnet, men vi valgte pizza-lunsj ved foten da vi kom ned igjen.

Området ved foten av tårnet er et yndet sted for kjærestepar og frierier, og det var hengelåser i alle regnbuens farger overalt - veldig fint egentlig.

Det var en slags dag/feiring da vi var der, men vi forsto ikke helt hva slags.  Imidlertid var det parader og fremvisning av tradisjonelle seremonier og nasjonaldrakter.  Inger og bloggeren ble kledd opp i vakre koreanske "bunader" og fikk det ærefulle oppdraget å tromme til en parade.  Vi besto testen med glans mens våre ektemenn og andre turister knipset i vei....

Seoul Tower

I tradisjonelle festklær ved Seoul Tower

På frierbenken (alt i bakgrunnen er hengelåser)

Litt av Seoul sett fra Seoul Tower
Fra moderne teknologi til eldgammel historie - nemlig det gamle keiserpalasset Gyeongbukong Palace bygget i 1395 som hovedpalasset for Joseon-dynastiet. Med våre meget begrensede kunnskaper om gammel koreansk historie lot vi detaljene passere og bare nøt omgivelsene og alle kvinnene (og mennene) i vakre nasjonaldrakter som myldret rundt denne søndag ettermiddagen.  De ville gjerne fotografere oss og stilte mer enn gjerne opp til fotografering selv - helst sammen med staute menn fra nord....

Selv om førsteinntrykket av Seoul er skyskrapere og atter skyskrapere, så finnes det også noe annet - nemlig bydelen Isadong og Bukchon Hanok Village.  Her er det masse tradisjonelle hus "hanok" som dateres tilbake til Joseon-dynasiet på 1300-tallet.  Området ligger i nærheten av Gyeongbukong Palace og navnet Bukchon betyr "northern village".

Her var det smale gater, små kafeer og butikker og utleie av tradisjonelle drakter til turistene.  Man kunne leie drakter (både dame og herre) og la seg fotografere i disse historiske omgivelsene.  Mange gjorde det, og de spaserte rundt og lot seg gjerne fotografere.

Nydelige damer (og herrer) ved Gyeongbokung Palace

Gyeongbokung Palace (keiserpalasset)
Gyeongbokung Palace

Gamlebyen Isdong

Isadong

Bukchon Hanok Village

I Bukchon Hanok Village sammen med et vakkert par
Seoul har alt en turist kan begjære og i tillegg et usedvanlig vennlig folk. Den dystre og nyere historien tok vi også del i, men det kommer i neste post.