søndag 8. april 2018

Andøya rundt

Allerede ved innflyvningen til Andenes så vi at Andøya var spesiell.  Her var flate myrområder hvor det drives omfattende produksjon av veksttorv, og bratte fjellpartier opp til 700 moh. Fra flyet kunne vi også se store felt med sitkagran - en art som er plantet og som formerer seg raskt. Flystripen på Andenes var i sin tid Nord-Europas lengste, noe som skyldes øyas strategiske beliggenhet og Andøya Flystasjon med sine Orion overvåkingsfly.  Flystasjonen er en stor arbeidsplass på øya, men nå er den besluttet nedlagt til stort sinne for innbyggerne.

Andøya har imidlertid noe annet og meget spesielt - Andøya Space Centre - som er et oppskytingsssenter for rom- og nordlysraketter som ble etablert i 1962 og samarbeider nært med NASA.  Da vi var på Andøya var det mange folk fra NASA der for oppskyting av to raketter.  En kveld var vi nær ved å få se denne begivenheten, men nedtellingen ble avbrutt av for sterke vinder i høyden.

Vår nysgjerrighet for stedet var imidlertid vekket, og dagen etter tok vi turen dit for å lære og leke i Spaceship Eurora.  Dette er et opplærings- og opplevelsessenter som brukes mye i opplæringsøyemed og til glede og moro for turister.

Vi kjøpte "full pakke" som inneholdt informasjonsfilm, forberedelse til tur i rommet, tur i Spaceship Eurora hvor vi navigerte og hadde hver vår jobb.  Dette var faktisk både spennende og moro, og vi kom tilslutt trygt tilbake til jorden.  Avslutningsvis ble resultatene av vår tur og "forskning" gjennomgått, og de viste at vi scoret bedre enn høyskolestudentene.......

Forsker, ingeniør, pilot og navitatør

Romingeniør Ivar

Vi hadde leid en liten Golf for en dag, og fortsatte turen rundt øya. Første stopp var fiskeværet Bleik med utsikt til fuglefjellet Bleiksøya.  Lunsjen inntok vi på den lokale kafeen som serverte hjemmelaget kålrabisuppe med lammekjøtt,- noe som smakte aldeles fortreffelig.

Vi kjørte den nasjonale turistveien på øyas vestre side, og passerte Stave, Nordmela, Nøss og Bø i Andøy før vi krysset øye og kjørte på østsiden nordover igjen.  Det var meget vakkert langs vestkysten, og vi så flere gamle kirkegårder uten kirke....

Vår Golf leiebil

Bleiksøya

Gammel kirkegård uten kirke

Bygging av spektakulær turistdo ved Børvågen

Børvågen fyr

Andøya-selfie

Dverberg Kirke

Man finner interessante ting der man minst venter det.  Ved tettstedet Dverberg startet en driftig dame såpeproduksjon, og bedriften har etterhvert utviklet seg med nettsalg og salg i utvalgte butikker, bl.a. på Gardermoen.  Her brukes kun naturprodukter i produksjonen, og alt er manuelt arbeid.  Vi fikk en demonstrasjon av prosessen og gjorde noen innkjøp.  Det var spesielt "bunadsåpen" som ble fremhevet.  Den fjerner flekker på bunadskjorter, hvite duker etc. uten bruk av kjemiske midler som f.eks. "Vanish".

Stedet heter http://www.alveland.no/ og anbefales på det varmeste.

Alveland (såpekokeri med mye annet)

Såpekoker

Til slutt noen ord om maten på Andøya.  Vi spiste tre deilige fiskemiddager,- først skreimiddag (og fantastisk sjokoladefondant) på "Arresten" og deretter boknafisk (Arild spiste hval) og skreimølje på "Lysthuset".  Her sto eieren selv på kjøkkenet, og både service og mat var utmerket.

Vi sier det igjen:  Nord-Norge altså  - intet slår det når værgudene er milde. Folket der nord er alltid milde og fantastisk gjestfrie.  Tusen takk for store opplevelser.

Skreimiddag på Arresten

Eier og kokk på Lysthuset

Dagens dessert - Sex on the mountains..... (Nord-norsk humor på sitt beste).

Farvel Andøya (Senja i bakgrunnen)