søndag 11. desember 2011

En eritreisk aften

Ghizlane og jeg var invitert til Selemawit og hennes to døtre på eritreisk middag. Det ble en hyggelig aften med god mat og ikke minst kaffe. Selemawit hadde tilberedt et typisk måltid fra sitt hjemland Eritrea bestående av gryte med lammekjøtt, farget ris, salat, grønnsaker og Enjara (brød). Det vanlige i Eritrea er at man legger brødet (ligner nesten pannekake) på tallerken, og så legger man det andre oppå og spiser med fingrene. Ghizlane og jeg spurte om å få kniv og gaffel, og det fikk vi.

Her er Ghizlane med Selemawit, Randa (9 år) og Rim (8 år).


Middagen er klar

Etter middagen begynte det seremonielle. Selemawit skiftet til en tradisjonell kjole, tok frem sitt kaffesett og la tepper og madrasser utover gulvet. Først brente hun kaffen, så malte hun den og tilslutt blandet hun kaffe og vann i en spesiell "coffee pot". Vi ble anmodet om å legge oss ned på madrassen og det gjorde vi. Kaffen smakte underbart både med og uten sukker.

Her er Selemawit med sitt kaffesett

Ghizlane og jeg vener på kaffen.

Tilslutt kom vannpipen frem, og både Selemawit og Ghizlane koste seg med denne. Jeg sto over....



Dette var en veldig koselig aften og samtidg en introduksjon til en ny kultur. Nå må jeg lese litt mer om Eritrea.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar