lørdag 25. mai 2013

Cinque Terre 2013

Mandag morgen 20. mai møttes 14 forventningsfulle damer på Gardermoen.  Noen kjente noen, og noen kjente nesten ingen, men alle hadde et ønske om å oppleve italiensk kultur, treffe nye mennesker og gå fotturer i Cinque Terre.  Cinque Terre består av de fem små idylliske byene Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola og Riomaggione og klorer seg til fjellsidene i Liguria. Området er på UNESCO's verdensarvliste.

Været var strålende hele tiden, noe som gjorde fotturene til enestående opplevelser i den vakre naturen.  Første dagen gikk vi fra Monterosso til Vernazza med mange trapper opp og like mange ned igjen.  Noen tok båt tilbake til Monterosso, men mange gikk begge veier.  I Vernazza koste vi oss med lunsj på Restaurant Gambero Rosso http://www.ristorantegamberorosso.net/ som har fått "Certificate of Excellence" fra Tripadvisor for 2012.  Enten man valgte sjømat, antipasti eller pasta, så smakte alt like godt.  Og hvitvinen fra Cinque Terre kan absolutt anbefales.

Om kvelden spiste vi på Ristorante Barabba in White, en enkel restaurant med en usedvanlig livlig, humoristisk og serviceinnstilt kelner som gjorde middagen til en fest.  Etter middagen tok hun gruppen med ut til "toget", og her er hele "crew" inkludert kelneren (som bare ble omtalt som "den tatoverte") fotografert.

Neste dag opprant med sol og havblikk, og vi tok båten fra Monterosso til Riomaggiore.  Derfra gikk turen til Manarola, og fottur videre til Corniglia.  Dette er kanskje den flotteste av alle fotturene,- gjennom vinmarker, over en liten gård, inn i lysende løvskog og ned til byen på klippen, Corniglia.  Bildet av de glade damene nedenfor er tatt på den ruten.

Siste dagen gikk turen nordover fra Monterosso til Levanto - en litt annerledes og mindre trafikkert rute - men en kjempefin tur. Her var det furuskog, gule og hvite blomster, fuglesang og fantastisk utsikt.  Levanto er en litt større by, men veldig koselig, og her spiste vi pizzalunsj før vi tok toget tilbake til Monterosso.

Vi hadde tre helt forskjellige fotturer med svært forskjellig landskap, men alle i strålende solskinn og vakker utsikt over havet og det spektakulære landskapet.

Vi fikk noen "idrettsskader" underveis, og de ble forsøkt helbredet med medbrakt Voltaren og støttebandasjer.

Siste kvelden vil nok damene sent glemme.  Jeg hadde bestilt et glass Aperol Spritz på hotellet som en aperitif før middagen, og her begynte overraskelsene.  "Den tatoverte" fra Ristorante Barabba in White dukket opp med en svær bowl (se bildet) med masse godt oppi og lys i tomme appelsinskall.  I tillegg kom hun med varme pizzabrød, oliven og annet snacks og glass dynket i sukker.  Hvilken opptur!!!  Og damene smilte....

.....Og ikke nok med det.  Middagen hadde jeg bestilt på stedets beste sjømatrestaurant, Ristorante Miky http://www.ristorantemiky.it , og her sto matopplevelsene i kø.

Dette er forretten - bruschetta med havets frukter - en gedigen positiv overraskelse. Vi som trodde bruschetta var loffskiver med tomat og olivenolje...

De fleste valgte hummer til hovedrett, og den kom anrettet slik.  Ikke rart at det tok litt tid å få slik mat til 14 personer....

Selv etter disse kulinariske utskeielsene, ønsket mange dessert, og de var små kunstverk som alt annet.  Dette bildet viser Tiramisu, men andre valg var like delikate. Og stemningen steg og steg... og alle damene storkoste seg.  Tror aldri jeg har opplevd makan til måltid.  Snakk om stigning i programmet!!

Om natten kom stormen og væromslaget til Monterosso.  Men da skulle jo vi hjem....

Og neste morgen kl. 06:30 sto alle damene klare med kofferten for hjemreise - først tog til Milano, så buss til Malpensa og tilslutt Norwegian til Oslo.

Det hører med til denne historien at fire av damene var gamle russevenninner fra Eidsvoll Landsgymnas 1966.  På flyplassen i Milano traff vi helt tilfeldig på en gammel klassekamerat som bor i Milano, og det ble et hjertelig gjensyn.  Verden er liten!

Noen ord om hotellet La Villa degli Argentierihttp://www.lavilladegliargentieri.it/ tilslutt.  All kommunikasjon i forkant fungerte, og nøklene med et hyggelig velkomstbrev lå klare da vi kom.  Dette er et lite hotell med hyggelige rom, rent og velstelt og meget serviceinnstilt betjening.  Jeg vil nok bruke det neste gang....  Ja, jeg tror jeg lager en tur til Cinque Terre neste år også.  Dette var fantastisk på alle måter.  Og hvilken livlig og positiv gjeng.  Stor takk til alle de koselige damene som ville være med på turen og for alle opplevelsene vi fikk dele.