torsdag 24. mars 2016

Barcelona

Vi hadde snakket om det så mange ganger, men endelig ble det av - en tur til Barcelona. Formålet med reisen var en studietur for Røde Kors til Solgården, men så bestemte vi oss for å reise noen dager tidligere til Barcelona og ta toget derfra til Alicante.

Flyturen fra Oslo til Barcelona skal jeg forbigå i stillhet, kun tilkjennegi at det ble mange minusstjerner for Norwegian og Bjørn Kjos.

Vel, første post på vårt Barcelona-program var et besøk i La Sagrada Familia - denne verdensberømte kirken tegnet av Antonio Gaudi og mest berømt fordi den aldri blir ferdig... Nå er det bestemt at den skal fullføres i 2026 (100 år etter Gaudis død). Innvendig er kirken ferdig og den ble innviet av Pave Benedict i 2010.

Vi besøkte også et av Gaudis hus, Casa Mila, som lå like i nærheten.

Så tok vi Metro opp på høyden for å se Parc Güell.  Gud, så bratt det er i Barcelona, fortauene var rulletrapper oppover og oppover, og så fant vi endelig en fortauskafe hvor vi tok lunsj.  Her var alt på spansk selvfølgelig (vi var jo i Spania....), så vi bestilte noe vi ikke visste hva var og lot det stå til. Det smakte "så der", men ølet var bra.  Så gikk vi litt til opp og ned til Parc Güell, og der var det lang billettkø og kun billetter til inngang flere timer frem.  Vi hadde forhåndsbestilt billetter til La Sagrada Familia, men ikke til Parc Güell.  Det streifet oss ikke at man måtte ha tidsdisponerte billetter for å gå inn i en park.  Vi bestemte oss for å avslutte dagen nede i gamlebyen og så bestille billetter til Parc Güell på nettet. Det hører med til historien at vi aldri rakk opp igjen til Parc Güell, så den får vi ta neste gang.....

La Sagrada Familie
La Sagrada Familia innvendig
Casa Mila
Tapas-lunsj på høyden

Vi bodde på et moderne og fint hotell litt utenfor bysentrum med Metro og trikk rett utenfor, så neste morgen tok vi banen et stykke og gikk utover havnen til "Teleferico del Puerto" - en taubane som går fra havnen over hus og motorvei opp til Montjuïj.  Dette var en fin tur med flott utsikt over Barcelona, og vi landet trygt på Montjuïj.  Her vandret vi rundt og tittet på OL-anleggene og flotte kulturbygg.  Her traff vi også Arild Berntsen fra Trøndelag som var på konferanse i Barcelona. Artig!!

Dagens sightseeing-program ble avsluttet med et besøk i et annet av Gaudis Hus - Casa Batllo - meget spesielt selvfølgelig.

Vi hadde forhåndskjøpt billetter til en gitar-konsert i "Iglesia Santa Anna" om kvelden.  Det var Barcelona Duo de Guitarra, Spanias beste gitarduo, som fremførte Carmen og annen spansk musikk. Konserten var i kapellet i et kloster med kun 100 plasser og veldig stemningsfullt.  Etter konserten ble det servert vin...  Sånn er det i Spania. Etter konserten spiste vi middag på en lokal "kneipe" og der dukket også gitar-duoen opp.  En flott dag med en flott avslutning.

Teleferico del Puerto
Utsikt fra Teleferico del Puerto
Vi svevet over motorveien
TV-antenne i OL-parken
OL-arenaen i Barcelona
Casa Batllo
Barcelona Duo de Guitarra

Søndag og vår siste dag i Barcelona var reservert for FC Barcelona og Camp Nou.  Klok av erfaring hadde vi forhåndskjøpt billetter til museet og rundtur, og her koste vi oss i flere timer.  Du verden for et fotballag!!!

Camp Nou
Messi - my favourite
Ny karriere for Obama??
Messi - vinner av gullballen fem ganger
Tog til Alicante - veldig fint

Vi storkoste oss disse dagene i Barcelona, men programmet var nok litt slakkere enn vanlig grunnet fruens forkjølelse som ikke var helt over.

Mandag tok vi toget til Alicante og leiebil til Solgården, men det er en annen historie.

Forøvrig anbefaler vi sterkt et besøk i Barcelona - en vakker by med kultur, natur, strand og masse mer.  Men maten i Spania har vi aldri funnet helt ut av......