tirsdag 21. juni 2016

Cinque Terre 2016

Nok en vidunderlig tur til Cinque Terre er gjennomført - sammen med gemalen og vennene Inger og Ivar denne gang.  Som vanlig bodde vi hos Enrico på La villa degli Argentieri, og vi ble en hel uke. Formålet var å utforske områdene litt mer, men også denne gangen gikk dagene så raskt at nyutforskningen ble mindre enn planlagt.

Saltbakt fisk nam nam

Det ble imidlertid mange fine fotturer, og første dagen gikk vi en av de mest kjente og trafikkerte strekningene, nemlig fra Monterosso til Vernazza.  Her er det mange trapper rett opp gjennom vinmarkene før litt opp og ned på høyden og så ned i vakre Vernazza.  På turen møtte vi en "kjendis", nemlig Alexanders kompis og skiløper Tord Gjerdalen med familie.  Hyggelig fyr og hyggelig kone. Ikke mange andre enn nordmenn som går med barn i bæremeis her.  Sporty familie.

Kveldens middag hos Barraba (en utrolig koselig fyr med stort grått skjedd og hår) ble en spesiell opplevelse for Ivar som bestilte "Mixed grilled fish".... og fikk friterte blekksprut, maneter, reker og andre rare ting.  Sjefen Barraba ble tilkalt, men dette var "Mixed grilled fish" i Cinque Terre. Barraba var imidlertid svært serviceinnstilt og tilbød Ivar noe annet hvis han ønsket, og det gjorde han.  Stekt "seabass" smakte fortreffelig.  Vi andre hadde pizza denne kvelden, og de var både gode og store (alt for store..)  Koselig kveld, og vi lovte Barraba å komme tilbake senere, og det gjorde vi.  Neste gang fikk vi enda bedre service og forretten "på huset".

Fra Monterosso til Vernazza
Jeg møtte en "kjendis"....
Slik ser "mixed grilled fish" ut i Cinque Terre
Neste dag tok vi båten fra Monterosso til Manarola og en liten shuttlebuss opp til den lille vinbyen Volastra.  Derfra gikk vi gjennom vinmarker, kjøkkenhager og skog med en fantstisk utsikt til havet og alle de fem byene.  I Corniglia spiste vi lunsj på en koselig restaurant og så tok vi alle trappene ned til stasjonen og toget tilbake til Monterosso.

På vei fra Manarola til Corniglia
På vei til Corniglia
Salatlunsj hver dag
Vakker aften i Monterosso

På vei til Levanto
Den tøffeste turen denne gang var fra Monterosso nordover til Levanto.  Dette er egentlig utenfor verdensarvområdet, men en flott tur som mange går.  Første etappe fra Monterosso opp til Sant Antonio (her har det vært fort og kloster) er stupbratt, og vi peste fælt....  Belønningen er den flotte utsikten som gir like flotte bilder.

På Sant Antonio
Derfra gikk vi på høyden langs havet og langsomt nedover mot Levanto.  Dessverre hadde Inger et lite uhell like utenfor Levanto, men det gikk heldigvis bra.  Ny salatlunsj (turens beste) i Levanto og så toget tilbake til Monterosso.

Gladeturisterselfie
På vei til toppen Sant' Antonio
Ivar og Arild i Levanto
Siste dagen ville Inger og Ivar shoppe og bade, men husbonden og bloggeren la ut på ny tur - fra Vernazza til Corniglia denne gang.  Denne strekningen hadde jeg ikke gått tidligere da den har vært stengt etter jordskredet i 2011.  Ny flott tur opp og ned som ble avsluttet med et lite glass på en idyllisk kafe i Corniglia.  Deretter tog vi toget til Riomaggiore, spaserte opp på toppen for å nyte utsikten over Via dell'Amore og spise lunsj hos et par hyggelige karer.  Ny salat med deilige grønnsaker og tunfisk.

Vernazza i bakgrunnen
Arild i Corniglia
Mange advarsler mellom Vernazza og Corniglia
På toppen i Riomaggiore
Vi avsluttet uken med middag på Hotel Porto Roca med vakker utsikt utover havet og gamlebyen i Monterosso.  En flott avslutning på en ukes "treningsleir" i vakre Cinque Terre.  Dette er femte året på rad at jeg jeg vandret mellom disse små idylliske byene, og jeg reiser gjerne tilbake neste år.

Takk til Inger og Ivar for hyggelig selskap og turfølge og til gemalen som alltid er positiv til nye reisemål.

Lystig damer på vei til middag