tirsdag 16. februar 2010

Zulufadder - Mari Maurstads fadderorganisasjon som hjelper hiv/aids-syke barn i Sør-Afrika









Min venninne Gunn hadde ved en tilfeldighet kontakt med sin gamle venninne Else Bjerkomp Moe like før avreisen til Sør-Afrika. Else er tidligere flyvertinne i SAS/Braathens, men er nå pensjonert. Noe av sin tid bruker hun som frivillig på Zulufadder i Eshowe i Kwazulu-Natal i Sør-Afrika. Via denne kontakten fikk vi anledning til å besøke senteret i Eshowe. Besøk fant sted 30. januar 2010.

Vi ble mottatt av norske Kristoffer og en meget entusiastisk Popi med sang og glade barneansikter. Vi ble vist rundt på senteret, og det var interessant. Flere i reisefølget sa at de kunne tenke eg å bli faddere,- noe som gledet Kristoffer og Popi.

Senere på ettermiddagen møtte vi Else og en annen norsk frivillig i Uhmlanga, og fikk mer informasjon om hva det vil si å jobbe som frivillig på Zulufadder. Gunn kunne tenke seg det og vil gjerne ha med meg, men jeg vet ikke om jeg greier .... når jeg hører om slanger i kaffekopper etc. Får tenke litt på det.

www.zulufadder.no

Sør-Afrika:•Befolkning: Ca 48 millioner, fordelt på 79.5% sorte, 9.2% hvite, 8.9% fargede, 2.5% asiatisk
•Landet har 11 offisielle språk og et stort antall ulike folkegrupper.
•Det er økonomisk vekst i Sør-Afrika, det har vært en stabil økning i BNP de siste ti årene, men et av landets utfordringer er de drastiske ulikhetene mellom fattig og rik i landet. Disse sosio-økonomiske forskjellene følger i stor grad fortsatt etniske skillelinjer.
•Antall voksne i alderen 15-49 år som lever med HIV er ca 20%.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar