onsdag 3. desember 2014

Florida

Nå er vi tilbake i mørke Norge etter en lys og fargerik november "over there".  Den siste uken tilbrakte vi i Florida, nærmere bestemt på Hollywood Beach mellom Miami og Fort Lauderdale.  Her benyttet vi dagene til soling og bading kombinert med utflukter til Sawgrass Shopping Mill, Galleria Shopping Mall, water-taxi på "Intercoastal Waterway" og på kanalene inne i Fort Lauderdale og utflukt til Miami Beach.  Snipp, snapp så var den uken gått også.

Vi fikk oppleve "Thanksgiving" og "Black Friday", som begge er store dager for amerikanerne på hver sin måte.  "Thanksgiving" feires den fjerde torsdagen i november, og er den største høytiden for amerikanere. Familiene samles til stor kalkun-middag, og i Det Hvite Hus benåder Presidenten hvert år en kalkun eller to.

På hotellet var det laget i stand "Thanksgiving Dinner" for gjestene, og vi kastet oss ut i kalkun-orgiene.  Ja, det ble for mye "stuffing" for oss begge og for liten plass til epledesserten som fulgte.  "Thanksgiving" feires hele helgen fra torsdag til søndag, og ingen feiring i dette landet uten et kommersielt budskap.   Fredagen er nemlig "Black Friday" - årets store tilbudsfest.  Omsetningen denne ene dagen gir en pekepinn om årets julehandel og skal bringe butikkenes regnskapstall fra rødt til sort.  Vi tok en tur til Galleria Shopping Mall, men det lille vi kjøpte var ikke på tilbud......  (Vi er alt for kresne....)

Lørdag tok vi water-taxi på "Intercoastal Waterway" inn til Fort Lauderdale og deretter taxet vi rundt på kanalene og så på enorme hus og båter (hvorfor må alt være så digert i USA?) , spaserte på Las Olas Boulevard (en populær gate med kunstgallerier, små butikker og koselige restauranter), spiste gresk lunsj og observerte alle cruisebåtene som forlot havnen sent på ettermiddagen.

Siste kvelden tok vi trolley buss oppover Ocean Drive til Hollywood City, og der var det liv og røre langs strandpromenaden.  Vi hadde tenkt å spise middag her, men fant ikke noe koselig sted, så vi returnerte til hotellets restaurant hvor hovmesteren tok imot oss med et hjertelig velkommen.

Siste kveld på Hollywood Beach

Siste dagen i Florida tok vi turen til Art Deco District på Miami Beach.  Området er historisk og kjent for sin Art Deco arkitektur.  Stedet er spesielt med sine pastellfargede og blomsterdekorerte hoteller, spesielle badetårn, hippe kultur og et mylder av mer eller mindre hippe turister.  Kjendiser elsker dette stedet, og det er kanskje grunnen til at prisene er himmelske.

Vi spiste lunsj i restauranten på et av de pastellfargede hotellene og slo oss løs med en "Berries" uten å se på prisen.  Riktignok var glasset digert, men det var prisen også.  $ 33,- (nok 240,-) for et glass saft var i drøyeste laget selv for oljebaroner fra Norge...

Miami Beach
Spesielle badetårn

"Berries" til $ 33,- pr. glass (og Berntsen er like blid...)

På kvelden leverte vi bilen på flyplassen i Fort Lauderdale og sjekket inn på Norwegian til Oslo. Stappfullt fly hjem også - folk i alle aldre, mange små barn, golfere og cruiseturister.  Kjos vet hvor nordmenn ønsker å reise.  Etter 7 timer 3 kvarter landet vi på Gardermoen.  Så utrolig deilig med direktefly.  Vi er kjempefornøyde med Norwegians langdistanseruter og anbefaler det gjerne.

Nå er stjerner og lys kommet frem i mørket og vi prøver å sove på riktig tid.  Vi takker for turen med et lite julenissebilde.

Vi er begge enige om at vi er flinke til å lage turer og sette sammen en miks av kultur og nytelse.  Her var det ingen pakketur nei.  Alt hadde vi gjort selv.  Vi gleder oss under planleggingen og lever på opplevelsene til neste tur.....