søndag 21. mai 2017

Zürich

Årets kultur- og musikktur med venninne Dalia skulle gå til Zürich for bl.a. å se/høre den peruanske stjernetenoren og kjekkasen Juan Diego Florez i rollen som Werther i operaen av samme navn.  Jeg kommer tilbake til operaen, men vil først skrive litt om selve turen som ble ganske annerledes enn vi hadde planlagt.

Det hele begynte med snøkaos på Gardermoen og kansellert fly.  Det var komplett kaos på Gardermoen denne dagen (verste siden askeskyen i 2010....), men etter flere timer i kø sammen med hundrevis av andre fortvilede mennesker og med en dame i skranken, kom vi oss avsted til Stockholm ved 18:00-tiden.  Ved ankomst Stockholm, var flyet til Zürich reist, så vi fikk en overnatting på Radisson Blue på SAS'regning.

Neste morgen kom vi avgårde derfra til Zürich på tid, og Stockholm bekreftet at bagasjen vår var med flyet, men det var den slettes ikke.  Vi måtte melde den savnet på flyplassen i Zürich og kaste oss ut i shopping på DNB Reiseforsikrings regning.

Snøværet som skapte kaos hadde forplantet seg sydover i Europa, så det regnet "kattunger" i Zürich og både slagstøvler, regnponcho og paraply ble innkjøpt.

Komplett kaos på Gardermoen

Shopping, shopping....

Blide damer i regnponcho

Denne gang forsøkte vi Airbnb for første gang, og var veldig fornøyde.  Vi hadde en fin liten leilighet veldig sentralt med kjøkken (fullt utstyrt), spisebord, sofa, bad og gang i et pent og rolig strøk til halve prisen av et hotellrom.  Dessuten var det fint å kunne kjøpe inn frokostmat selv og ta en ostebit og et glass vin om kvelden etter konsert og opera.  Vår erfaring var utelukkende positiv, og det var praktisk tilrettelagt med nøkkelboks med kode.  Selvsagt var det wi-fi og tv.

Programmet i Zürich ble naturlig nok preget av den kronglete starten og været, men vi tok en fin rundtur i byen, så interessant utstilling (Kirchner - Die Berliner Jahre) i Kunsthaus Zürich, spaserte i gamlebyen, besøkte Zürichs eldste kafe, spiste hyggelige middager på koselige restauranter og var på konsert i Tonhalle Zürich og opera i Opernhaus Zürich,- ja da var faktisk dagene gått.

Lørdag morgen måtte vi opp kl. 04:00 for avreise kl. 04:30, og et par timer senere skinte solen.....

Men vi hadde en strålende tur, og lot ikke været ta fra oss gleden over kunst, musikk, vakre Zürich og hverandre. Det er flott i Sveits altså!!!!

Og takk DNB reiseforsikring for nye klær og toalettsaker for kr. 5.000,-.  Det er vi fornøyde med.

Møkkavær i Zürich

På vei til konsert i Tonhalle Zürich

Tog til Zürichberg

The Dolder Grand Hotel

Kirchener - Die Berliner Jahre

Vakre omgivelser der vi bodde

Lokal restaurant "Rufino" med deilig mat og ypperlig service