søndag 24. juni 2012

Norsk Folkemuseum



Masooma hadde lenge ønsket seg en tur til Norsk Folkemuseum på Bygdøy, og denne uken tok vi turen.  Vi var kjempeheldige med været, og koste oss ved å vandre rundt i norsk kultur.  Det var også urtehage og vakre blomster.




Museet presenterer dagliglivet i Norge fra 1500- tallet og frem til vår egen tid, og jeg forsøkte etter beste evne  å forklare "barfrøstue", "sel", "harv" og mange andre rare ord.   Dette var vanskelig selv for en vaskeekte østerdøl......

 


Artig å finne en "Barfrøstue" fra Trønnes i Stor-Elvdal hvor min farmor Bondeson kommer fra.  



Største attraksjonen er nok denne Stavkirken fra Gol fra 1200-tallet.  Den var akkurat nyrestaurert av Riksantikvaren og det luktet tjære lang vei.  Inne i kirken er det et veggmaleri av nattverden, og Masooma hadde nok sett noe om dette tidligere for hun spurte hvem disse 13 mennene var... og jeg fikk nye forklaringsproblemer med ordet "disipler".... og Judas som "forrådte" Jesus...  Jeg burde nok ha fulgt bedre med i kristendomstimene til Romsaas...


Stor takk til Masooma og mine andre nye venner fra andre kulturer som gjør at jeg må skjerpe meg og fornye mine almennkunskaper om norsk historie og kultur.

Vi avsluttet besøket med lunsj i kafeen.  På veien hjem så vi Gardens Vaktskifte på Kongsgården.  Vi får se ALT, sa Masooma.  Hun var veldig fornøyd med dagen.  Og da er jeg fornøyd også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar