mandag 26. januar 2015

Dublin

Dublin var målet for årets første reise.  Turen var en julegave til husbonden, en gave han satte meget stor pris på (iflg han selv).

Bakgrunnen for gaven var at vi så en irsk gruppe "Celtic Women" på TV i Florida i november. Gruppen sang og spilte fiolin og hadde gjestende dansere og musikere - flott irsk musikk og nydelig show.  Arild likte dette, og så sjekket hustruen hvor de skulle turnere i 2015.  Hun fant ut at "Celtic Women" hadde premiere på sin 10th Anniversary Tour i Dublin 24. januar, og kjøpte billetter i julegave til sin mann.

Torsdag morgen reiste vi fra Gardermoen, og der traff vi også Marius, Alexander og Margrethe som var på vei til Italia og Marcialonga.  Aktiv og reisende slekt.....

Vi dro altså til Dublin - Irlands hovedstad og største by med ca. 500.000 innbyggere.  Allerede i rundt år 800 kom norske vikinger til Dublin, og de anla en festning i området som ble sete for et norsk kongedømme.  Dublin har en lang historie, og byen bærer i stor grad preg av dette med store gamle kirker, bygninger og borger og Guinness Bryggeri fra 1759.

Vi startet oppholdet med tradisjonell publunsj, et besøk på Dublin Castle og "mysing" i Temple Bar (Dublins sentrum med massevis av små kafeer, butikker og puber). Sol og friskt vær.

Første dag i Dublin

Første kveld hadde vi bestilt bord på EDEN Bar & Grill som vi hadde funnet på nettet.  Dette vise seg å være et godt valg med deilig mat og hyggelig service, men fra gaten så det så enkelt og lite ut at vi aldri hadde funnet det på egen hånd i byen.

Fredag morgen var vi klare for den store sightseeingdagen med masse gammel historie.  Vi startet i Trinity College som ble bygget som et protestantisk universitet i 1592.  Den eldste bevarte bygningen er fra 1722, og det gamle biblioteket rommer over en halv million trykte bøker og over 2.000 håndskrifter.
The Book of Kells

Den største skatten er "The Book of Kells" som er en håndskrift av evangeliene og antakelig er fra 8. århundre.  Det var en meget spesiell opplevelse å komme inn i det gamle biblioteket og å se både "The Book of Kells" og utstillingen om boken,

Ettermiddagen og kvelden sto i kirkens tegn.  Først besøkte vi nasjonalhelligdommen St. Patricks Cathedral, deretter Christ Church Cathedral og vi avsluttet kvelden med middag i "The Church", en av Dublins mest kjente restauranter.

St. Patricks er nasjonalkatedralen i Irland, og her har det stått kirke helt siden år 400.   Senere bygde normannerne en steinkirke her i 1191 og den som vi ser i dag er bygget på 1200-tallet.  Inne i St. Patricks var det mye historisk å se, og vi ruslet rundt mens organisten øvde til søndagens gudstjeneste.
Vi fortsatte så til Christ Church Cathedral som ligger bare noen hundre meter unna.  Dette er Dublins eldste kirke og har gjennomlevd mange endringer gjennom århundrene.  Det mest spesielle her er den stor krypten under hele kirken.  Dette er den største krypten både i Irland og Storbritannia.  Krypten var et skattkammer med utstilling av sølv, klær, statuer og en gapestokk i tillegg til kafe og butikk. Svært spesielt.

Etter publunsj med "A pint of Guinness" og en liten strekk på rommet, gikk turen til fredagens siste kirke, restauranthuset "The Church".  Ja, det er en gammel stor kirke som idag rommer nattklubb i kjelleren, stor bar og lounge i kirkerommet og restaurant på galleriet. Dette er visst et sted man skal besøke i Dublin, og vi så at Bill Clinton også hadde vært der......

Vi hadde bestilt bord på galleriet og bestilte tre retters middag.  Dessverre var Karins torsk (hovedrett) ikke ordentlig varm, så den ble sendt ut med ønske om ny. Den var bra andre gangen. men slikt skal man da ikke oppleve på en førsteklasses restaurant.  I stedet for dessert anbefalte kelneren Irish Cafe, og vi slo til.  Totalt sett en hyggelig kveld i spesielle omgivelser.  Smekk fullt da vi gikk og det strømmet på med flere.  Heller ikke dette stedet hadde vi funnet uten forhånds-research.  Det var bare en vanlig kirke utenfra, og ikke lå den særlig sentralt heller.....   Vi er flinke!!!!

Neste dag var i klare for mer kultur - av det mer folkelige slaget denne gang - nemlig et besøk i bryggerihuset GUINNESS.  Vi hadde egentlig ikke tenkt oss dit, men forsto etterhvert at dette er Dublins største turistattraksjon, og det viste seg i være langt mer enn vi forventet.  Først lang kø til billettkjøp og deretter 7 etasjer med bryggerihistorie ispedd kafeer og butikker.  På toppen var det en rund bar med glass på alle kanter, og her hadde vi magnifik utsikt over hele byen mens vi nøt vår "pint" som var inkludert i inngangsbilletten.

GUINNESS Storehouse
Takk til Alexander som sa at et besøk på GUINNES er kultur i Dublin.  Det var faktisk artig!

På ettermiddagen ble det litt tid til svømming og boblebad i hotellets SPA før reisens høydepunkt - konserten med Celtic Women.