mandag 6. juli 2015

Romsdalen

I fjor Rosendal, i år Romsdal.  Thor-Erik er utrolig flink til å finne nye og utfordrende fjellturer for en stadig eldre gruppe......  Var det utfordrende i fjor, ja så var det ikke mindre utfordrende i år....

Planen var egentlig å gå over Romsdalseggen, men noen testturister prøvde på fredag, og de måtte gå tilbake samme vei - om det var på grunn av snø eller redsel er vi ikke helt sikre på - men Thor-Erik anbefalte i stedet Stabbeskaret med start fra Trollstigen.  Turen t/r var på 10,4 km med en stigning på 736 høydemeter, halvparten i steinur.   Dette skulle være en lettere tur enn Romsdalseggen ble vi fortalt, men den var mer enn tung nok for de fleste av oss.  Av 10 deltakere var det 3 som tok seg helt til toppen av Stabbeskaret.  Vi andre snudde før siste klatring og var mer enn fornøyd med det.

Det var tett tåke da vi startet fra Trollstigen, så vi så ikke hvor bratt oppover vi skulle. Plutselig seg tåken ned og de vakreste Romsdalsfjell åpenbarte seg.  Det var helt trolsk..... Kort etter forsvant tåken helt, og vi hadde det vakreste været man kan tenke seg - sol fra skyfri himmel og helt vindstille. Vi skiftet til shorts og nøt denne fantastiske dagen i storslagen natur - bedre blir det ikke.

Bloggeren med sine skrangleknær noterte en tur på 7,8 km ved ankomst Trollstigen. Det gikk fint med knærne ned igjen, og vi merket ikke noe til turen hverken lørdag kveld eller dagen etter.  Formen er kanskje ikke så aller verst.....

Trolsk stemning
To unge herrer (Sverre og Arild) stiger frem av tåken
Fortsatt mye snø i fjellet
Kongen på haugen
En perfekt dag i Romsdalsfjellene

Lørdag kveld samlet vi oss til hyggelig middag på hotellet, og deretter fikk vi låne hotellets konferanserom for å vise bilder fra dagens (og fredagens) tur.

Jeg må si litt om hotellet - Grand Hotel Bellevue Åndalsnes - det beste turisthotellet i Åndalsnes.  Jeg blir så skuffet over stadig å oppleve norske hoteller negativt.  Hotellet var nyrenovert med lyse og moderne rom, så utgangspunktet var bra.  Men så var det detaljene da....  vann som flommet utover badegulvet (ingen senkning til sluken), ingen badematte så vi måtte bruke håndklærne som gulvkluter, ingen safe eller kjøleskap på rommet og smale senger.  Personalet var svært hyggelige, men "slumsete" og trege og menyen... huff så trist.  Her er vi i hjertet av Norges turistløype, og så tilbyr man turistene taco-buffet..... Fredag kveld fikk vi elg-burger med burger-brød... (tørt og smakløst).  Hvorfor ikke i stedet gode elgkarbonader med fløtesaus, poteter og grønnsaker slik vi kan lage det i Norge?

Lørdag var egentlig "dagens" pasta.... sukk... men vi fikk heldigvis velge mellom torsk og oksefilet til vår pakkepris.  Bloggeren valgte torsk og husbonden oksefilet, og begge smakte godt. Desserten (kaffefromage med vaniljesaus og krem fra sprayboks) bør forbigåes i stillhet og ble igjen på tallerken.

Hvorfor ikke tilby turistene våre fremste råvarer og tilberede dem skikkelig?  Man blir nesten flau over å være norsk når man ser slik "kokkekunst"....

Vi våknet søndag morgen til nok en vakker sommerdag, og hadde en nydelig tur hjem opp Romsdalen og ned Gudbrandsdalen.  Nederfor "Mannen" stoppet vi, og Arild fikk tatt dette fine bildet av den berømte fjelltoppen.

"Mannen" sett fra E136

Vi gjorde også et stopp på Dale-Gudbrands Gard i Hundorp, og det viste seg å være pilegrimspensjonat.  Der snakket vi med flere pilegrimer som var på vei mot Nidaros, og en ung snakkesalig mann serverte pilegrimsvafler.  Det smakte fortreffelig på gårdstunet sammen med pilegrimer fra mange land. Mye interessant langs norske veier hvis man stopper litt...

Pilegrimsvafler
Vi takker vår eminente reiseleder Thor-Erik for nok en spennende fjelltur i et for oss ukjent terreng.  Romsdalen var magisk denne lørdagen!!!!