tirsdag 3. januar 2017

Hong Kong

Etter 5 timers flytur fra Tokyo med HK Express (lavprisselskap fra Hong Kong), landet vi på den nye flyplassen i Hong Kong.  Denne ligger på en øy langt utenfor sentrum, og den gamle flyplassen midt inne i byen er nå blitt cruisehavn.  Meget effektivt flytog her også, og vi kom oss raskt til vårt hotell på Hong Kong Island.

Nå var det blitt sent på kvelden, men vi måtte ha et glass øl og litt mat på en lokal kneipe i den varme kvelden.  Nå var vi kommet til sommeren !!! ... og vi var på vei hjemover ....

Vi hadde to dager i Hong Kong, og de benyttet vi effektivt.  Vi kjøpte en to-dagers billett på "hop on - hop off" og tok Hong Kong Island den ene dagen og Kowloon den andre.  Vi tok banen opp til Victoria Peak, Hong Kongs høyeste punkt på 554 meter, og på klare dager har man spektakulær utsikt over Hong Kong fra dette utsiktspunktet.  Det var skyer, tåke og regn da vi var der, men pytt pytt...  Fint allikevel!

Deretter ble det rundtur rundt øya og djunketur til de flytende restauranter i fiskelandsbyen Aberdeen. Her kjente jeg meg igjen - her var Dalia og jeg på løvedans og middag for 42 år siden....  Gode minner!

Dagen etter tok vi Star Ferry over til Kowloon og busset rundt i regnværet.  Vi fikk regnponcho på bussen, så det gikk helt fint.  Vi tok en tur innom Hong Kongs noble hotell The Peninsula (der spiste Dalia og jeg lunsj forrige gang.....) og  gjorde noen små innkjøp i Harbour Mall.

Veldig moro å komme tilbake til Hong Kong etter så mange år.  Vi bodde like ved det hotellet vi bodde på for 42 år siden, men det var langt fra så høyt som jeg husker.  Alle spektakulære skyskrapere er nok bygget etter 1975.....  For 42 år siden var Hong Kong fortsatt britisk, men ble i 1997 levert tilbake til Kina og er i dag en region i Kina.  Kineserne ønsker fortsatt turister hjertelig velkommen, for her trenger man ikke visum for opphold under 90 dager, ihvertfall ikke nordmenn.

Som alle steder, så skulle vi gjerne vært noen dager lengre i Hong Kong også, men "Ovation of the Seas" ventet ved cruiseterminalen og var klar for å ta oss på cruise i Sør Kina Havet sammen med masse små asiater og turister fra alle verdens land.  Vi gikk ombord fulle av forventninger om spennende opplevelser og noen dagers hvile.

Velkommen til Hong Kong

Forbudt å kaste sigarettstumper på gaten