mandag 17. oktober 2011

Forced Return in Europe

I dag har jeg vært på et interessant seminar i Norges Røde Kors.


Seminaret ble innledet av President i Norges Røde Kors, Sven Mollekleiv. Temaet ovenfor ble deretter belyst fra flere vinkler. Det hele startet med en personlig og meget sterk historie av en afghansk flyktning som først var tvangsutsendt og senere kom tilbake, og nå har fått lovlig opphold. Så fulgte representanter fra UNCHR (FN's høykommisær for flyktninger), Politiets Utlendingstjeneste, City University, London, Sveriges Røde Kors, Norges Røde Kors og uavhengige forskere.

I salen satt over 100 deltakere - fra justisdepartementet, UDI, UNE, PRIO, Norges Flyktningeråd, NOAS, universitetene, ambassadene, Norsk Folkehjelp, Nansen senteret, Røde Kors og andre.

Det var mye informasjon og mange tall. Dette er et tema med mange aspekter. Særlig interessant syntes jeg det var å høre Ole Johan Heir fra Politiets Utlendingstjeneste snakke om hvilket arbeid som gjøres i Norge før flyktninger tvangssendes ut.

En annen meget interessant foredragsholder var Dr. Liza Schuster fra City University, London. Hun driver forskning og snakket om "The social impact of deporation". Vi vet at flyktninger dør på hjemreisen og vi vet at de kan møte tortur og vanskelige forhold ved ankomst til sitt hjemland. Men at et alvorlig problem er at de har lånt penger for å flykte (ikke alltid fra "nice people") og kommer hjem i skam uten mulighet til å betale tilbake, det har jeg aldri tenkt på. Det oppleves som så stor skam å komme tilbake at mange flykter ut igjen med en gang uten en gang å være i kontakt med sin familie.

Norges Røde Kors driver besøkstjenesten ved utlendingsinternatet på Trandum, og vi fikk god informasjon om denne virksomheten både av prosjektleder Marie Stenstadvold og to frivillige. Jeg har lurt på å melde meg til denne tjenesten, men er usikker på om jeg har psyke til å høre om så mange tragiske skjebner. Må tenke litt mer på det. Jeg kjenner flere som er frivillige der, og de forteller at det er en tøff oppgave. Ullensaker Røde Kors fikk ros fra talerstolen for sin assistanse i denne tjenesten.

Dagens seminar inneholdt mye mer, og var meget nyttig i forhold til arbeidet jeg gjør i Flyktningeguiden. Det var også utviklende for meg personlig, og det er interessant å høre mennesker som har et verdensbilde i hodet, og ikke bare lese skandaler på tabloidavisenes forsider, høre "Ola Dunk" eller Fremskrittspartiet...

Og så får man jo et nettverk, og det både viktig og hyggelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar