søndag 3. november 2013

En kulturell lørdag

Allerede lørdag morgen tok vi toget til byen igjen og en ny kulturell happening.  Denne gang var det vernissage av utstillingen "KONTRASTER" med malerier av Karin Glad og Elisabet Olesen.  Jeg konsentrerer meg her om Elisabet som er familie.  

Elisabet hadde en del bilder med firkanter og geometri i forskjellige farger - ganske spesielt. 

Kunstneren sier selv: "I billedseriene "Rytme", "Skygger", "Blått" og "Rødt" utforsker jeg firkanten og lar farger, vann og penselstrøk prege billeduttrykket.  Jeg er opptatatt av mønstre som skapes av gjentakelse og rytme, og som viser tilbake til min tekstile bakgrunn."

Elisabet foran et geometrisk bilde

Et av Elisabets geometriske bilder
Det bildet jeg likte best var det sorte/grå/hvite fra Lyngen i Troms hvor Elisabet er oppvokst.  Bildet minnet om Ørnulf Opdahls kunst,- en av mine favoritter, og det må være en ære å få den sammenligningen.

 Om disse bildene sier Elisabet: "Billedseriene "Ras"/"Fjell" er minner og opplevelser fra min oppvekst mellom steile og ville fjell.  Hver vår raser skremmende is-. stein- og snømasser ned de stupbratte fjellsidene i sjøen hele døgnet.  Når sola står over fjellene i vest, ligger de i skyggen av seg selv og speiler seg i fjorden som blir blåsvart.  Malemåten min preges av det ville, skarpe og det skremmende."

Flotte bilder laget av en flott dame!

Kunstneren foran sitt bilde fra Lyngen
Utstillingen var i Galleri OMK - Oslo Malerklubb i President Harbitz gate på Briskeby - et idyllisk lite hus i en bakgård.  Så fint at de tar vare på noen av disse gamle husene.  

Arild utenfor Galleri OMK Oslo Malerklubb


Like ved siden av lå nok et gammelt  hus med galleri, kunstkafe og liten designbutikk.   Her spiste vi økologisk lunsj og så en utstilling om forfølgelse av falun gong bevegelsen i Kina.  Dette var bilder med sterk symbolikk - noen svært vakre og andre grusomme.

Galleri Albin Upp

Et av de grusomme bildene
Du verden så mye man opplever og lærer på noen få timer. En skikkelig kulturell lørdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar