mandag 1. august 2016

Chateau-liv

Vi har vært mye på Chateau Magnifique i sommer, og mer blir det i august.  Vi har "Ti på Topp Rendalen" også, men ser utfordringen i å greie alle ti her.  Det er store avstander og mange mils kjøring til starten på flere av turene.  Men vi har ihvertfall startet, og tre er unnagjort i fin stil.

Den første var til Kletten 907 moh ved Hanestadsetra.  Fra Øvre Rendal kjørte vi veien mot Hanestad og tok av mot Klettvollen hvor vi parkerte.  Herfra var det 3 km å gå inn til Hanestadsetra og ytterligere 1 km opp til toppen og stemplingskassen.  Turen så i utgangspunktet ikke så spennende ut, men du verden for en utsikt det var på toppen til tross for regn og litt tåke.  Helt utfattelig hvor mange utsiktstopper og hvor vidt utsyn man har i Rendalens villmark.  Vi gikk samme vei tilbake, så turen ble ca. 8 - 9 km.  Fin tur i lett terreng og ikke et eneste menneske å se.

Kletten ved Hanestadsetra 907 moh

Neste tur gikk til Veslesølensjøen 700 moh nord for Sølensjøen.  For å komme dit kjørte vi over 7 mil til turens startpunkt ikke langt fra Haugsetvollen.  Dette var en lett tur på fin skogsvei og sti frem til et lite fiskevær med flere båthus.  Her får man sikkert masse fisk.  Vi rastet og tok noen bilder før vi tok naturstien om Haugsetvollen tilbake til bilen.

Veslesølensjøen 700 moh (Elgpiggen i bakgrunnen)

Årets tredje "Ti på Topp Rendalen" gikk til Klettvollen 560 moh ved Åkre.  Klettvollen er en gammel boplass hvor folk har bodd i generasjoner og livnært seg med et par husdyr, det naturen ga og skogsarbeid om vinteren.  Nå er husene borte, men man kan se rester av murene.  Tydelig at det er frodig jordsmonn her, for det var fantastiske blomsterenger med all verdens markblomster.

Vi startet ved Fagertun skole og stien opp 270 høydemeter var ganske bratt, men til tider dårlig merket og ryddet.  Turen var på totalt 5 km (t/r) og koselig, men vi liker nok bedre skikkelige fjellturer.

Klettvollen

May-Brith kom på hyggelig besøk, og mens gemalen tok en tur til sivilisasjonen og guttetur i Drammensmarka, tok damene en fjelltur på Renåfjellet. Det buldret og braket i åsene rundt, men vi fikk ikke en dråpe regn på oss.   Ved Vardebua traff vi to hyggelige karer med tre elghunder, den minste var bare 9 uker og skikkelig søt.  Vi ble helt betatt av Dingo, og han ble ettertrykkelig fotografert.  Karene var særdeles snakkesalige, og jeg kunne stolt fortelle dem om fjelltoppene rundt og hvordan man kunne komme dit.

Da pekte den ene på Sølen 1755 moh og sa:  Du har vel vært dere og du?  JA.... sa jeg stolt.

Vel tilbake på Chateau Magnifique var været strålene, og vi hygget oss utover ettermiddagen med god mat og iskald hvitvin.  Gemalen kom tilbake til "slottet" på kvelden, og vi spiste middag ute mens solen gikk ned over Rondane.  Takk for besøket May-Brith! Kom gjerne tilbake!

Renåfjellet
Vi fikk også tid til en liten tur til Myklebysetra hvor familien Gåsvær/Jacobsen ferierte sammen med Ringo.  Helt utrolig hvor interessert denne fruen er blitt i hunder etter at lille Hjørdis kom inn i familien.....  Her ble vi servert deilig fiskemiddag og hadde en koselig ettermiddag.

Ola Martin, Torjus og Ringo
Det var noen av forrige ukes aktiviteter.  Vi reiser nok opp igjen om en ukes tid.  Det er fortsatt 7