fredag 29. september 2017

Øyloffing - Ikaria

Ikaria ligger 19 km sørvest for Samos og er en del av den samme undersjøiske fjellkjeden som knytter Samos til Anatolia.  Den har sitt navn fra den flyvende Ikaros, sønn av Daidalos, som i henhold til gresk mytologi falt i havet etter at solen smeltet voksen som festet fjærene på hans vinger.

Ikaria er en meget vakker øy med høye fjell og dype daler og veldig lokal.  Vi besøkte øya i mai, og bestemte oss for å gjøre et gjenbesøk nå.  Litt mer sesong nå med parasoller og solsenger på strendene og noen flere åpne restauranter.  Ellers var stemningen og menneskene de samme, og vi ble ønsket hjertelig velkommen tilbake til det hyggelige hotellet Erofili Beach Hotel  http://www.erofili.gr

Vi hadde en vakker seiling med "Nissos Mykonos" langs øya og gikk i land i Evdilos. Her hadde vi bestilt leiebil, og en frodig dame tok oss hjertelig imot og fortalte at bulkene på bilen hadde hun forårsaket selv.....

Dagene tilbrakte vi stort sett på Nas Beach sammen med andre "raddiser" i alle aldre fra mange land. Hver dag bestilte vi sandwich without maionnaise i det lokale bakeriet, og det lå klart når vi kom.

Om kveldene prøvde vi det som var av små lokale restauranter, og igjen erfarte vi at de er best på det de kan: fisk og greske ovensretter + gresk salat selvfølgelig.

Vår stamrestaurant fra forrige besøk svarte ikke helt til forventningene da vår bestilte cod-fish kom i fritert form (som fish and ships)....  Men far og sønn var like blide som sist og bød på en liten Metaxa som avslutning på måltidet.  Det underlige er at jeg kommenterte "bokholderiet" med masse håndskrevne lapper utover et bord.....  og neste dag var restauranten stengt av politiet p.g.a. skattesvindel...   Grekerne så ikke ut til å ta dette så alvorlig.  "A little mistake and they close"... sa naboene "they will open again in three weeks"......  Ikke rart at EU har problemer med å innkreve gjelden sin fra dette landet.

Nissos Mykonos

Nas Beach

På vei til Nas Beach

Stengt p.g.a. skattesvindel
En dag tok vi en biltur på de svingete og smale veiene tvers over øya til Seychelles-stranden og den lille byen Magganitis.  Spektakulær natur og skumle veier, ja dette minnet om selveste Trollstigen...

"Trollstigen" på Ikaria

På vei over fjellet

Badenissen Berntsen
Vi hadde nok et hyggelig opphold på Ikaria, men likte dårlig at det vrimlet av bier rundt frokosten hver dag - svært ubehagelig.  Så er da også Ikaria "honningøya" i Hellas, og da må det vel bier til....

Ikaria anses som ferdig utforsket nå, så neste gang blir det andre øyer - det er mange å ta av.