Iflg. forskning ved Harvard Business School er det tre ting som kjennetegner de virkelig gode (både kommersiell, kulturell, offentlig e.a.) virksomheter:
1. Kulturbygging - (alle mennesker har behov for å høre til et sted), de knytter til seg de beste og holder på flinke folk.
2. Historiefortelling - de må ha en historie å fortelle og ha fokus KUN på det de kan gjøre noe med.
3. Ideologi - hva står vi for - må mene noe.
Og så må man ha VISJON, VERDIER OG BHG (Big Hairy Goals).
Vær tro mot dette og du vil lykkes. Verdens mest beundrede selskap, South West Airlines, har den høyste KTI i USA noensinne og er eneste lønnsomme flyselskap i USA. Her har alle kulturen i pannebrasken.... og kundene strømmer til. Noe for SAS?
http://www.youtube.com/watch?v=7P2-vEtXSug
Jeg reflekterte over det Ingebrigt sa og tenkte på min egen tid som leder av FA-kanalen. Det var nettopp det jeg arbeidet så hardt med - bygge en egen FA-kultur og skape FA-familien. Jeg mener selv at jeg lykkes godt med dette. Vi ble beste salgskanal i Storebrand 6 av de siste 7 årene, hadde liten turnover og folk var stolte av å jobbe i FA-kanalen. ... og selv har jeg 7 gallakjoler i skapet som jeg gjerne skulle ha brukt. Noen som skal ha party snart?
Her er Ingebrigt Steen Jensen i aksjon.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar