torsdag 4. mars 2010

BHG - Big Hairy Goals

Idag har jeg vært på et morsomt og interessant foredrag i Styreutvikling Romerike. Foredragsholder var Mr. Stabæk Ingebrigt Steen Jensen, og temaet var: " Hva kjennetegner de beste og hvordan kan vi lære av dem? " Ingebrigt er en fargerik, dynamisk og dyktig inspirator og hadde forsamlingen i "sin hule hånd" fra første minutt. Selv har han mange suksesser å se tilbake på: Fotballeventyret Stabæk, Reklamebyrået DINAMO og mye mer.

Iflg. forskning ved Harvard Business School er det tre ting som kjennetegner de virkelig gode (både kommersiell, kulturell, offentlig e.a.) virksomheter:

1. Kulturbygging - (alle mennesker har behov for å høre til et sted), de knytter til seg de beste og holder på flinke folk.

2. Historiefortelling - de må ha en historie å fortelle og ha fokus KUN på det de kan gjøre noe med.

3. Ideologi - hva står vi for - må mene noe.

Og så må man ha VISJON, VERDIER OG BHG (Big Hairy Goals).

Vær tro mot dette og du vil lykkes. Verdens mest beundrede selskap, South West Airlines, har den høyste KTI i USA noensinne og er eneste lønnsomme flyselskap i USA. Her har alle kulturen i pannebrasken.... og kundene strømmer til. Noe for SAS?

http://www.youtube.com/watch?v=7P2-vEtXSug

Jeg reflekterte over det Ingebrigt sa og tenkte på min egen tid som leder av FA-kanalen. Det var nettopp det jeg arbeidet så hardt med - bygge en egen FA-kultur og skape FA-familien. Jeg mener selv at jeg lykkes godt med dette. Vi ble beste salgskanal i Storebrand 6 av de siste 7 årene, hadde liten turnover og folk var stolte av å jobbe i FA-kanalen. ... og selv har jeg 7 gallakjoler i skapet som jeg gjerne skulle ha brukt. Noen som skal ha party snart?


Her er Ingebrigt Steen Jensen i aksjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar