onsdag 30. mars 2011

Gustav Klimt + litt til

Nok en strålende dag her i Wien. I dag har det vært 18 varmegrader, og det skal det bli i morgen også.

Vi startet dagen på Belvedere som ligger like ved vårt hotell. Belvedere er et vakkert slott som i sin tid var sommerresidens for Prins Eugen av Savoie. I dag inneholder slottet vakre kunstsamlinger fra 1800 - 1900-tallet. Vi ville bl.a. se Gustav Klimts "Kysset", og det fikk vi se + masse annet flott.

Belvedere

Fotografering var selvsagt forbudt inne, men ingen sa noe om at det var forbudt å fotografere ut gjennom vinduene. I bakgrunnen kan man se Stephansdomen.

Parken og byen fotografert fra vinduet på Belvedere

Etter besøket i Belvedere tok vi en taxi til Stephansdomen for å treffe Åse Østmoe. Hun og mannen Espen er "gamle" venner av oss fra Luxembourg-tiden, og de bor nå her i Wien. Åse tok oss med til Naschmarkt,- et fantastisk mat-, blomster-, grønnsaker-, oliven-, fisk-, krydder-, klær-, og alt mulig - marked hvor det også er hyggelige restauranter og masse folk.

Hus dekorert av Otto Wagner

I det strålende vårværet spiste vi lunsj ute og nøt stemningen og den gode samtalen. Veldig hyggelig å treffe Åse igjen. Åse og Espen har nå bodd her i to år etter å ha bodd syv år i Abu Dhabi. Det er seks år siden jeg sist traff Åse.

Åse Østmoe - "gammel" venn fra Luxembourg-tiden

Åse og Karin i Naschmarkt

Så var det tid for nok et museum - Secession - meget spesielt og kjent for Gustav Klimts Beethoven Frieze. Ja, ja, Klimts Frieze var jo grei, men ellers var det mye underlig.

Secession

Tilbake på hotellet ved femtiden var rommet fortsatt ikke klart, så vi måtte vente et kvarter. Og da bestemte vi oss for å smake på en spesialaperitiff som vi har sett mye her nede - Aperol. Den har nydelig orange farge og smaker friskt og fruktig.

Aperol

I kveld har vi vært på konsert i Musikverein (der Nyttårskonserten sendes fra) og hørt Wiener Symphoniker. Vakkert! Jeg kommer tilbake til opera- og musikkopplevelsene våre her nede senere.

Nå er det byssan lull før en ny dag spekket med kultur. Du verden så flott det er her på denne årstiden. Og så mange hyggelige kafeer. Vi storkoser oss.