torsdag 10. mars 2011

Retten er satt



Så er mitt oppdrag som fagkyndig meddommer i Asker og Bærum Tingrett avsluttet. Nesten vemodig. Det er over ett år siden jeg ble spurt om å være fagkyndig meddommer i en sivil rettssak, men jeg trodde på det tidspunkt at det skulle bli forlik mellom partene og at det aldri skulle bli noen rettssak.

Men slik gikk det ikke. Dette var en økonomisk sak mellom to profesjonelle parter, og jeg fant raskt ut at jeg hadde god kompetanse både på fagfeltet og problemstillingene som ble fremlagt.

Dette var mitt første møte med rettsapparatet, og det var interessant å være del av et slikt formelt forum. Bare det å komme inn dommerinngangen sammen med dommer mens advokater, parter og tilhørere sto i stram giv akt i rettssalen.....

Det har også vært interessant å observere forskjellige vitner, deres personlighet, troverdighet, fremtoning etc. Det er jo ikke ofte man vitner i en rettssak, så de fleste er nok litt nervøse før de kommer i gang. Det var dokumentasjon og tabeller i kassevis, men jeg er imponert over systematikken i dette.

Tilslutt hadde vi dommerkonferanse, og heldigvis var dommerne enige.

Det har vært et par svært interessante uker, og jeg må innrømme at jeg likte godt å være litt tilbake "i manesjen".....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar