lørdag 25. august 2012

KON TIKI


Endelig er den her - filmen om KON TIKI som vi har ventet på så lenge.  Etter besøket på Påskeøya og oppdaterte kunnskaper om Thor Heyerdahl hadde jeg gledet meg veldig til denne filmen.

I går var det altså premiere, og jeg hadde invitert flyktninger og guider til filmfest.  Og dette svarte til alle forhåndsforventninger.   Tenk hvilken galskap det var å sette over Stillehavet i en balsaflåte i 1947!!  Det var mer enn et under at det gikk bra.

Men Thor Heyerdahl hadde klippetro på sine teorier om at Polynesia kunne være befolket av folk fra Sør Amerika, og dette ville han bevise.

Filmen var dramatisk, spennende, nydelig og rørende.  Fantastisk spill av Pål Sverre Hagen som Thor Heyerdahl og av de andre skuespillerne.  Og så Agnes Kittelsen som Liv da - hvilken nydelig dame.

Filmen var flott laget og med fantastiske soloppganger og solnedganger over Stillehavet.  Etter besøk på Hawaii og Påskeøya er jeg blitt helt fascinert av Stillehavet, og vil lære mer om kulturen på øyene.  Gleder meg til neste tur som går til Fransk Polynesia i januar 2013.


Etter filmen spaserte vi til Peppes hvor pizzaene var klare.  Praten gikk livlig, og alle var meget fornøyde med denne aften med norsk historie på sitt beste.



Jeg må se denne filmen en gang til!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar