mandag 27. august 2012

Eid



Etter hyggelig invitasjon fra Masooma, deltok jeg i går på Eid fest sammen med afghanere bosatt i Ullensaker.  Jeg må innrømme at jeg var litt spent på forhånd, da jeg visste at dette var en religiøs fest for muslimer for å feire avslutningen på Ramadan.

Men min spenning ble raskt gjort til skamme.  Jeg ble ønsket hjertelig velkommen og mottatt med glade smil. Og veldig raskt ble mange fordommer gjort til skamme.  Det var stort mangfold og klesdrakter av alle slag - fra de vakreste afghanske festdrakter til tights og platåsko.  

En av mine gode venner, Sadiqua, hadde til og med lakkert neglene i samme farge som sin nydelige afghanske festdrakt.  Hun hadde lagt en kunstferdig makeup og malt hendene med henna-maling.


Afghanere er ikke kjent for å være presise, og de kommer gjerne inntil to timer etter fastsatt starttidspunkt.  Slik også i går.  Men endelig kunne festen starte, og alle damene med barn satt på den ene siden i salen og herrene på den andre.  Og ingen herrer kom bort og hilste på damene.....

Et band med skikkelig "trøkk" innledet festen før det var tid for mat.  Det ble servert deilig lammekjøtt med ris, pommes frites og salat.  Kjøttet var tilberedt av menn, mens risen var kokt av kvinner.   Det var menn som serverte og ryddet bordene.

Deretter fikk vi kaker og te.  



En annen av mine venner, Marzyia, var usedvanlig vakker i går.  Hun hadde gull kjole med blonder og perler og hijab med gullpynt og hvit rosett.  Hun er forøvrig alltid svært flott.


Det var mange små prinsesser tilstede, og her er et par av dem.  Her var "ballkjoler" i alle farger og flotte smykker.  Disse to prinsessene var svært stolte av sine mange armbånd og fortalte at de var norske men kom fra Afghanistan.....


Etter måltidet ble herrene bedt om å gå ut slik at damene kunne få danse.  De hadde et skikkelig musikkanlegg, og dansen gikk livlig av både kvinner og barn.

Eid er en gledes fest og alle var glade.  Rahim etterlyste Arild.  Jeg sa at det var kun jeg som var invitert...  Men nei da, det er ikke slik.  Hvis jeg blir invitert, så er Arild automatisk invitert.  Plutselig forsto jeg hvorfor han var med da jeg hadde invitert Masooma til lunsj en gang.....  Kulturelle koder er vanskelig.

De takket hjertelig for at jeg hadde kommet og sa at heretter kom både Arild og jeg til å bli invitert til alle fester for afghanere.  Neste er visst om to måneder.

Det er interessant å utfordre sine egne fordommer.  Du verden så mange meninger vi mennesker har om ting vi ikke vet noe om......    Men når hjernen blir utvidet med en ny tanke, skrumper den aldri tilbake til  sin gamle størrelse.   I går ble min hjerne litt utvidet - takk og lov.   Fin kveld!   Takk til Masooma, Rahim, Hassan og alle mine andre gode venner fra Afghanistan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar