mandag 29. oktober 2012

Psykososial førstehjelp



I går tilbrakte jeg hele søndagen på "skolebenken" i Røde Kors Huset i Sandvika. Sammen med min leder i Ullensaker Røde Kors, Mette, deltok jeg på Omsorgssamlingen til Akershus Røde Kors.

Dagen bød på erfaringsutveksling og gruppearbeid om enhetsleders ansvar og plikter, samt "Grunnkurs i psykososial førstehjelp".  Kurset er utviklet etter 22. juli, og er nå obligatorisk for alle frivillige i Røde Kors. Ikke så mye nytt for meg akkurat som har deltatt på "en million" lederkurs, intervjukurs, salgskurs etc. i Storebrand, men nyttig med en gjennomgang allikevel.  Som Røde Korser er det noen viktige prinsipper å huske på hvis man kommer i en situasjon hvor man må hjelpe mennesker i krise.


Ungdommens Røde Kors kjører nå kampanjen "Dropp bomben" for å få et totalforbud mot atomvåpen i fremtiden, og på bildet over slår vi et slag for saken.  Personlig må jeg tilføye at jeg synes slagordet "Stopp bomben" hadde passet bedre......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar