søndag 15. september 2013

Tor-Arne Moen 2013




Damer ved respatexbord
Nok en gang hadde vi gleden av å se Tor-Arne Moens kunst - denne gang i Galleri Henrik Gerner i Moss.  Det var vernissage, og kunstneren selv var tilstede.  Sammen med Bente vandret vi rundt og sa "ja, akkurat sånn var det på 50-tallet"..... Mange av Moens bilder tar utgangspunkt i gamle fotografier fra 50-tallet, og ved en egen teknikk forvandles de til det ugjenkjennelige, men endog så gjenkjennelig.

Bildet ovenfor "Damer ved respatexbord" er som å se mor og meg på kjøkkenet på slutten av 50-tallet - respatexbordet, klærne, frisyrene, reiseradioen på kjøleskapet - mitt favorittbilde denne gang.  Jeg hadde veldig lyst på det bildet, men man reiser jo en del for de 23.000 som bildet kostet.....

Nedenfor sees et utvalg av bilder som vi likte godt. 


Mormor hadde vært like pen en gang


I vårskogen


Kortvarig glede


Biter best i regn

Tor-Arne Moen var en usedvanlig hyggelig og pratsom fyr.  Da jeg fortalte at jeg hadde vært på tre utstillinger av ham tidligere, sa han: "Reiste du helt til Notodden for å se mine bilder....?"   Ja, vi gjorde faktisk det.

Bente, som selv maler, har tidligere kjøpt et bilde av Moen, og hun kom raskt i samtale med han.

Begge bildene nedenfor er klippet fra Galleriets facebook-side i dag.  
Bente i ivrig samtale med kunstneren

Det bildet vi beundrer her heter "Maleren ser seg tilbake", og var en morsom "collage" med utdrag fra tidligere bilder han har laget og som kostet 110.000.

Vi beundrer "Maleren ser seg tilbake"
Vi avsluttet vår kulturelle utflukt med litt mat i Gudegården - Moss' eldste hus - god mat og stemning og koselig samtale med Bente.   Flott ettermiddag! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar