lørdag 28. september 2013

På tur

Rett hjem fra sommer i Italia til høst i Norge og ut på tur.  Vi har lenge snakket om å "bestige" Akershus høyeste punkt, Fjellsjøkampen i Hurdal 812 m.o.h., og i går gjorde vi det.  Vi kjørte til Hurdal, tok veien mot Brandbu og bomvei derfra til Gjødningsseter.  Gjødningsseter ligger på ca. 470 m.o.h. og Fjellsjøkampen på 812 m.o.h.

Fra Gjødningsseter kan man enten gå en kort og bratt sti på 2,7 km eller en lengre og slakere på 5,7 km.  Vi valgte den bratteste, og det var bratt hele veien, men vi gikk opp på 50 minutter.

På toppen ligger et tårn som tidligere ble benyttet som branntårn.  Fra toppen av tårnet har man vid utsikt over store deler av Østlandet, og man kan se både Gaustadtoppen og Horta i Storelvdal på en klar dag.  Vi nøt vår niste i det deilige høstværet og returnerte ned den bratte stien.  Vi brukte 15 minutter kortere tid ned.

Branntårnet på Fjellsjøkampen

Litt lokalhistorie underveis

Trollskog ved Fjellsjøkampen

Titt titt fra branntårnet

Fjellsjøkampen 812 m.o.h.

Arild ved Fjellsjøkampen

Ikke en dag uten en tur ut.  Det er mange muligheter i nærområdet man ikke kjenner til.  Vi slo opp på www.ut.no og bestemte oss for en tur til Hovinfjellet.  Dette er nærområder til vårt barndoms paradis, men ingen av oss hadde gått tur der tidligere.  Idet vi skulle parkere, kom en annen bil med turfolk, og det viste seg å være våre gode naboer Alice og Arne.  De hadde også funnet turen på www.ut.no - merkelig sammentreff.

Vi startet like ved Hauerseter og gikk opp på Hovinfjellet 271 m.o.h.  Der er det et høydebasseng som ble laget i forbindelse med utbyggingen av flyplassen på Gardermoen.  Deretter fortsatte vi til Majorseter og rundt Hovinfjellet tilbake til Hauerseter.  En lett og fin tur på ca. 7 km.

På toppen av det hele viste det seg at Alice og Arne hadde bestilt samme tur som oss til Myanmar/Burma i november.  Det skal bli hyggelig.

Hvilken vei skal vi velge?  - Alice og Karin

Høydebasseng på Hovinfjellet 271 m.o.h.