fredag 14. mars 2014

En kulturell utflukt


Jeg elsker kulturelle utflukter sammen med Bente.  Hun tar meg alltid med til nye og inspirerende steder og kunstnere.  I går gikk turen først til TRAFO Kunsthall i Asker, hvor det var flere interessante utstillinger. 

Vi startet med fotoutstillingen til Marie Sjøvold, en talentfull fotograf som Bente har hatt som foreleser.  Det var vakre bilder med nydelige stemninger.  Bente fortalte at Sjøvold var på god vei "ut i verden", og det forstår jeg godt.

Fotografi av Marie Sjøvold
Det var utstillinger i flere etasjer av Roar Werner Eriksen, Bjørn Ransve og i tårnrommet av Morten Slettemeås.  Bildene til Slettemeås var i friske farger og utstrålte glede, og nedenfor er min favoritt.

"Yellow sky with trees" av Morten Slettemeås

Men det jeg likte aller best i går var Mari Røysambs "Samtidig XIII" som var tegning på foto. Nedenfor er min favoritt - en kopp sort kaffe (sort hull) med litt tegninger på.  Bildet kostet kun kr. 7.000,-, så jeg kunne jo ha kjøpt det.....   

"Samtidig XIII" av Mari Røysamb
Turen fortsatte til OSL Contemporary og utstilling av Tom Sandbergs fotografier, den siste utstilling han fikk anledning til å utvikle før han døde 5. februar i år.

Tom Sandberg er verdenskjent for sine vare fotografier og er innkjøpt av bl.a. MOMA (Museum of Modern Art) i New York.  Bente falt pladask for bildet nedenfor, men holdt seg "på matta" da det kostet kr. 55.000,-.  Til min store glede og overraskelse meddelte hun i dag at hun hadde kjøpt bildet...  Sånn skal det gjøres!  Litt galskap, men ikke så mye. Dette er en investering.  Gratulerer til Bente med et fantastisk kunstverk.  Jeg gleder meg til å se det på veggen.

To vakre damer - den ene fotografert av Tom Sandberg
Vi hadde en super koselig dag som ble avsluttet med rødbetsuppe i Kolonihagen i Frognerveien. Desserten var rooibos te med kanel, ingefær og soiamelk,- smaktfullt og spennende.


Deilig rødbetsuppe




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar