søndag 31. mai 2015

Tilsyn

Etter forespørsel fra Lørenskog Videregående Skole sa jeg ja til å være tilsyn ved vårens eksamener. En hel uke har jeg voktet masse kjekke (og noen slappe....) ungdommer som har svettet over oppgaver av ymse slag.

Det første jeg registrerte var all hosting, nysing, surkling og snyting hele tiden.  Ungdommene var slitne og halvsyke etter årets russetid.  Hvem i all verden har funnet på at russetiden skal være før eksamen?  I min tid (et helt gulljubileum siden) hadde vi siste skriftlige eksamen 16. mai, deretter noen dager russefeiring og så full konsentrasjon om muntlig eksamen.  Deretter dro mange (langt fra alle) på russetur,- de fleste til København.  Selv var jeg så heldig å få reise på min første store utenlandsreise til Wien - en opplevelse som stimulerte reisetrangen for alltid.

Klart til eksamen i norsk
Nå ja, tilbake til dagens ungdom.  De kan jo ta det litt roligere i russetiden, sier mange, men det må da være de voksnes (myndighetenes) ansvar å tilrettelegge slik at flest mulig oppnår gode skoleresultater.

Eksamen på Lørenskog (og andre skoler) er en stor og logistisk utfordrende affære, og det virker svært godt organisert.  Jeg ble innkalt til et informasjonsmøte i forkant, og der møtte over 80 tilsynsvakter, og det var langt fra alle.  

Første vaktdag var det språkfag - engelsk, spansk, tamilsk, polsk, kurdisk, urdu.... ikke ante jeg at det var undervisning i alle disse språkene på videregående.  Fint med litt almenndannende påfyll for oss tilbaketrukne. Så var det kjemi og matte, og her var det todelte eksamener - også dette nytt for meg. Først 2 timer teori uten hjelpemidler og deretter 3 timers "case" hvor alle hjelpemidler er tillatt.  

Det høres kanskje kjedelig ut å være tilsyn, men jeg opplever det som et stort ansvar, og alle detaljer må være korrekte.  Nå leveres de fleste besvarelser elektronisk, og for privatistene kan det av og til by på påloggingsproblemer etc.  Heldigvis har vi IT-hjelp som kontaktes ved problemer, så alt løser seg. 

Det positive ved å være tilsyn er møtet med alle de hyggelige ungdommene.  Noen har store mål og ambisjoner, andre har strøket to ganger tidligere....  Noen er kjempenervøse, andre helt avslappet (og uengasjerte) med capsen på snei og snusen på pulten.  Man ser alt - et utsnitt av befolkningen.

Mobiltelefoner for oppbevaring
Reglene er krystallklare - alle mobiler skal skrus av, merkes og leveres inn,  Hvis noen blir tatt med mobil, er det å betrakte som fusk og man må forlate eksamen.  Enda er det noen som prøver seg. En dag ba en ung dame om følge til toalettet, og da hun reiste seg fra pulten, falt mobilen ut av jakkelommen.  Liten tvil om hva hun skulle på toalettet???  Hennes undskyldning var at hun ikke hadde den i veksen og ikke trodde at hun hadde den med....  sukk....  Damen ble straks ført til kontoret, og fikk fortsette etter sjekking av at mobilen ikke var benyttet.  Meget snill reaksjon, spørr du meg, men det er en ytterst alvorlig handling å vise bort en kandidat.  Den unge damen leverte imidlertid bare noe tull på del 1 og noen skriblerier på del 2 og så gikk hun,  Matte kunne hun tydeligvis ikke, og jeg trodde ikke et sekund på hennes bortforklaringer.  Hun fikk en ekstra sjanse hun ikke fortjente og misbrukte den også.

Man hører mye rart når man "lufter" ungdom.  En privatist fortalte om en venn som hadde brukt 40.000 kroner på ekstraundervisning og eksamensgebyr og som ikke møtte til eksamen.  Sånt blir jeg forundret over, men da fikk jeg til svar "ungdommen i dag bryr seg ikke asså.." "du kjenner ikke dagens ungdom..".  Mulig det, svarte jeg, men så har jeg da heller aldri hatt 40.000 å kaste ut gjennom vinduet.

Rart å jobbe full dag hver dag igjen - opp kl. 06:00 og hjem kl. 15:00 nokså sliten.  Engasjementet og ansvaret ligger fortsatt i ryggmargen hos meg etter mange år som leder, og jeg har gitt beskjed til skolens ledelse om at jeg gjerne vil være hovedtilsyn (sjef).  Det ble de glade for, da de manglet folk som ville påta seg det ansvaret.

Uken er over, timelistene levert og fruen er fornøyd.  Veldig hyggelig å kunne være til nytte og bidra i samfunnet.  Noen ekstra slanter i reisekassen er bonus!!  Jeg stiller gjerne igjen ved neste eksamensperiode.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar