mandag 18. mai 2015

17. mai


17. mai og ny bunad.  Jeg hadde gledet meg til å ta den i bruk.  Etter å ha holdt pusten de siste ti nasjonaldagene, bestemte jeg meg i fjor for å kjøpe ny bunad.  Den gamle ble lagt ut til salgs på finn.no, og en hyggelig dame fra Løten kjøpte alt uten å prute.  Dermed kunne jeg bestille en ny, Østerdalsbunad denne gang også, men noe annerledes enn den gamle.

Jeg var meget godt fornøyd med håndverksarbeidet og service underveis i prosessen, og hele stasen passet utmerket. 

Fruen klar for 17. mai i ny bunad
Tradisjonen tro ruslet vi opp til Kløfta Gamle Skole hvor vi alltid treffer venner og kjente, koser oss meg kaffe, kaker og eggedosis med no' godt i....

Else, Jan Håkon og Gunn
Karin, Donald og Else
Deretter bar det hjem for å legge siste hånd på årets 17. mai kake.  Tradisjonen tro er kaken bakt og pyntet av husbonden - ROS!!!!   Dekoren tegner han først på papir og så går han i gang med detaljene på kaken.   Vi var invitert til 17. mai lunsj hos Alexander og Margrethe, og kaken skulle med til selskapet.  

De unge tok i mot med deilig gravlaks, røkelaks, roastbeef med masse tilbehør og et nydelig dekket 17. mai bord.  Margrethes mamma Mette, hennes mann Knut og sønnen var også invitert i tillegg til Marius, Cathrine og oss, og det ble et koselig selskap med nydelig mat og god stemning.  

Husbondens 17. mai kake
Nydelig 17. mai bord
Alexander med de siste forberedelsene
Vi avsluttet dagen med Prosecco i vakre kunstglass og en pølse med lompe (!!!!), samt Linn, Hege og Cess i fri utfoldelse på LATTER.... og bunaden satt på helt til sengetid..... Sånn er det når man kan puste.....
Prosecco i kunstglas
En tradisjonell og koselig 17. mai til tross for regn, vind og kulde.

  • Koselig familie
  • Koselige venner
  • Fritt og vakkert land

VI ER HELDIGE !!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar