torsdag 19. juli 2018

Roadtrip Vestlandet


Vestlandet mellom Bergen og Haugesund har lenge vært på vår "bucket list", og nå bestemte vi oss spontant for å ta turen.  Været så lovende ut, så i løpet av en kveld hadde vi lagt opp ruten:

Rendalen - Hamar - Gjøvik - Tonsåsen - Fagernes - Filefjell - Lærdalsøyri - Aurland - Flåm - Gudvangen - Voss - Bergen - Lysøen - Bekkjarvik - Stord - Bømlafjordtunnelen og over Haukeli og gjennom Telemark hjem.

Etter å ha kjørt gjennom en flott tunnel fra Tyin på Filefjell, fikk vi øye på en merkelig kirke - St. Thomaskirken - som ligger nær Kongevegen over Filefjell og pilgrimsleden.  Dagens kirke er fra 1971  og reist av ildsjeler, men her sto det trolig en kirke så tidlig som på 1100-tallet.  Etter Svartedauden ble området liggende øde og gjengrodd, men på 1600-tallet økte befolkningen i området og kirken ble tatt i bruk igjen.  

Det er knyttet mange sagn til kirken, bl.a. at man kunne bli helbredet fra det meste.  Stedet var også markedsplass og etter hvert ble det så mye oppstyr rundt kirken at prestene forlangte at den skulle rives, og kirken ble revet i 1808.

I mellomkrigstiden og etter 2. verdenskrig var det krefter i gang for å reise en ny kirke her, og dagens St. Thomaskirke sto ferdig i 1971.  



St. Thomaskirken på Filefjell 

Den gamle kirken ble revet i 1808
Turen gikk videre over Filefjell og ut og inn av noen tunneler før vi ankom vakre Lærdalsøyri hvor vi overnattet (egen post), og dagen etter dro vi videre gjennom fantastiske Lærdalstunnelen 24.509 m til Aurland.  Tunnelen er en del av Europavei 16 mellom Oslo og Bergen, og er verdens lengste veitunnel foran Yamate-tunnelen i Japan.


Lærdalstunnelen 24.509 m
Aurland ligger ved Sognefjordens sydlige fjorder Aurlandsfjorden og Nærøyfjorden og er kjent for Aurlandskoen og Undredal Stavkirke.  Vi valgte å besøke Aurlandskoen denne gang, og far kjøpte et par helt ekte laget på stedet.

Aurlandskoen har en interessant historie i det skomakeryrket i Aurland går helt tilbake til 1880-årene da de engelske lakselordene hadde behov for skoreparasjoner og dannet grunnlaget for at nevenyttige folk i Aurland ble dyktige skomakere.

Dagens Aurlandsko dateres tilbake til 1930-tallet da Nils Tveranger hentet inspirasjon fra Iroquois-folket i Amerika til å lage mokasiner.  I sin tid var det hele 19 skofabrikker (100 ansatte) i Aurland, men fra 1989 har Aurland Skofabrikk vært eneste produsent av Aurlandskoen.   Den lages på stedet og fremdeles med tiøringen på plass.   I dag har Aurland Skofabrikk også fått drahjelp av internasjonale motemerker til å lage vesker og belter - veldig fine ting.

Lykkelig eier av ekte Aurlandsko
Etter nye tunneler tok vi et kaffestopp i Flåm og deretter i Gudvangen. Så bar det videre til Voss, hvor vi spiste lunsj på "Tre Brør Cafe",- og makan til sløv service skal man lete lenge etter.  Bloggeren leser at cafeen måtte stenge en tid fra 2017 p.g.a. vanskelige tider, og det forstår vi godt.  Deres lykke må jo være at det stadig kommer nye turister som synes stedet ser koselig ut.....

Flåm
Gudvangen med Nærøyfjorden 
Tre Brør Cafe

Fra Voss til Bergen er det ca. 10 mil, og det var en strekning vi ikke hadde kjørt bil før.  Ikke skal vi kjøre der senere heller, for det var smalt og trangt og ut og inn av tunneler hele tiden.  Borti der følte vi oss virkelig inneklemt.....

Da vi kom ut av tunnelen i Indre Arna var det plutselig overskyet og litt kjølig, og vi måtte på med jakke for en rusletur i Bergen by.  Formålet med stoppen i Bergen var å rusle litt rundt på gamle trakter da vi begge har vært der mange ganger.  Trafikken er imidlertid like håpløs.... både inne i byen og nord og syd, men ved hjelp av kart, GPS og dyktig navigatør fant vi frem til hotellet på Bryggen og dagen deretter til Lysøen (egen post).

Det ble så ferge fra Krokeide til Hufthamar og en liten kjøretur til neste hovedstopp som var Bekkjarvik Gjestgiveri (Austevoll kommune) og "Romantisk weekend med fem retters middag" (egen post).  


Bryggen i Bergen 

Bilutstilling i Bekkjarvik..... har de rike gjester tro?
Fra  Austevoll tok vi ferge fra Husavik til Sandvikvåg på Stord, og deretter Bømlafjordtunnelen til fastlandet og "raka vägen" over Haukelig og hjem til Østlandet.

I Ølen gjorde vi et stopp for å fotografere en plattform siden Marius har vært på jobb der flere ganger.  På Haukeliseter var det stappfullt, så ingen spisemulighet der.  I Morgedal "Skisportens Vugge" derimot var det rolig, utmerket service og skikkelige hjemmelagde kjøttkaker til rimelig pris. 

Bro ved Stord
 
Plattform i Ølen

Været var strålende, naturen spektakulær, mange nye opplevelser og overraskelser og "Romantisk weekend med fem retters middag".  Bedre blir det ikke.

NORGE PÅ SITT BESTE
 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar