Vi er kommet til turens høydepunkt – kryssingen av
Panama-kanalen. Kl. 05:00 i dag gikk vi
inn i kanalen og samtidig startet salg av Panama-kanal souvenirer på dekk. Det var mørkt og varmt, ja nesten magisk
stemning. Mens det lysnet av dag gikk vi
inn i den første slusen – Gatun-slusen.
Det var store skip foran og bak, og på begge sider fantastisk tropisk
regnskog. Dette er spesielt!
Allerede på 1600-tallet begynte man å tenke på å bygge en
kanal som kunne forbinde Atlanterhavet med Stillehavet, men først i1914 ble
kanalen åpnet. Kanalen var under amerikansk administrasjon helt frem til 1999
da Panama selv overtok.
Kanalen har tre sluser, en mot Atlanter-havet og to mot
Stillehavet og er 80 km lang. Passeringen går gjennom vakre sjøer og uberørt
regnskog. Dette er virkelig ”cruising in
the jungle”. Det er strengt forbudt å
bygge hoteller eller turistanlegg langs kanalen, da regnskogen skal være til
mottak av regn og bevaring av dyre- og fuglelivet. Slik tenkte de altså i 1914 og slik tenker de
i dag. Her er ikke et hus å se – bare
frodig regnskog og noen så krokodiller…
Og ute på Gatun Lake går store og litt mindre skip i begge
retninger. Vårt skip er maksimum av hva
som kan gå gjennom kanalen, og det er bare centimeter klaring på begge sider.
I 2010 hadde en million skip passert Panama-kanalen. Kanalen er åpen 24 timer i døgnet 365 dager i
året og har 9.000 ansatte. Her passerer
14.000 skip pr. år. Kanalen er under
utvidelse med nye løp, og vil bli åpnet for større skip til 100-års jubileet i
2014.
Denne opplevelsen kan ikke beskrives verken i ord eller
bilder. Den MÅ oppleves. Vi håper likevel at bildene kan gi et lite
inntrykk av hva dette er.
På vei ut av Miraflores slusene
Skip på vei inn Gatun slusene
På Gatun Lake med regnskog i bakgrunnen
Et annet cruiseskip på vei gjennom Miraflores slusene
"Fugleberg" - her var folk samlet for å se de store cruiseskip passere Miraflores slusene
Tilslutt en liten kuriositet. Vi har fått personlig invitasjon til ”Dinner
with the Captain” som er norsk og heter Rune Myre. Også ”Chief Engineer” er norsk, og han skal
også være med på middagen. Vi tror vi
har fått invitasjonen fordi vi er norske.
Vi har ikke hørt noen andre norske om bord. Dette blir stas…..
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar