søndag 13. november 2011

Santiago - en smuglerhistorie

Etter 13,5 timers flytur fra Madrid landet vi i dag tidlig i Santiago de Chile. Vi hadde en vakker innflyvning over Andesfjellene, men det ristet litt.


Akkurat som i Australia og på Hawaii ble bagasjen skannet ved ankomst. Og her begynner smuglerhistorien.

Vi hadde fylt ut tolldeklareringsskjema og ”på ære og samvittighet” bekreftet at vi ikke hadde med ulovlige varer som frukt etc. Da tolleren ba meg åpne ryggsekken, ante jeg fred og ingen fare, og hadde helt glemt at jeg hadde tatt med de to siste klementinene fra fruktfatet hjemme i den hensikt å spise dem på flyet. Tolleren fant selvfølgelig de to klementinene. Jeg ante fortsatt fred og ingen fare og trodde at det var bare å levere klementinene og gå. Men da trodde jeg feil…..

Først måtte mitt tolldeklareringsskjema finnes, og deretter måtte et nytt skjema fylles ut. Klementinene ble veid til 0,125 kg og høytidelig ført inn i skjemaet. Jeg måtte deretter signere og så stille meg i ventekø for å avgi forklaring. Det var en dame foran meg som hadde tre klementiner og en annen med et ørlite glass honning.

Endelig ble det min tur. Jeg forklarte som sant var at jeg helt hadde glemt at jeg hadde de to klementinene i ryggsekken, og damen fylte ut i et nytt skjema som jeg måtte signere. Deretter måtte jeg signere et skjema hvor jeg bekreftet at jeg hadde løyet om de to klementinene og så enda et skjema hvor jeg bekreftet at de kunne destruere klementinene.

Boten for smuglerforsøk av to klementiner er USD 250,- eller Pesos 116.481. Etter at intervjueren hadde konferert med sjefen, fikk jeg påtaleunnlatelse og slapp å betale straffetoll fordi dette var første gangen jeg forsøkte meg på smugling. Neste gang blir det ingen nåde, forklarte hun. Hele episoden tok ca. en time, og resten av reisefølget satt i bussen og ventet….

Det må tilføyes at jeg ikke var den eneste i reisefølget som ble tatt for smugling. En annen dame hadde hele tre klementiner og en banan, og etter meg i køen var en mann men en klementin…..

Noe skal man jo sysselsette tollerne med!!!

Jeg var selvfølgelig jævla irritert da det pågikk, men dette er jo en god historie. Og Sabra Tours lærte at de må informere sine kunder bedre om konsekvensene av slike alvorlige smuglerforsøk.

Her er påtaleunnlatelsen.....


Etter innsjekk på hotellet, tok vi en tur til byens innestrøk og spiste lunsj på en hyggelig fortausrestaurant. Her smakte vi på det lokale ølet som var brunt og innholdt 7,5 0/00.

Mer om Santiago i morgen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar