mandag 23. mars 2015

Amsterdam...

...var målet for den årlige kulturturen med Dalia.  Som vanlig, sto musikk og kultur sammen med gode måltider, lange samtaler og venninnekos på programmet.

Dalia hadde vært i Amsterdam tidligere, men for meg var det første gang i denne superkoselige byen.  Tidligere har jeg bare kjørt gjennom eller forbi – helt uforståelig egentlig.

Vi bodde i et idyllisk område med smale gater med leiligheter og kanaler, små kafeer og masse sykler….  Fra Hotel Mercure Amsterdam Centre Canal District var det 10 minutters gange til museer og severdigheter i alle retninger, så dette kan jeg trygt anbefale hvis du skal til Amsterdam.  http://www.accorhotels.com/gb/hotel-1032-mercure-hotel-amsterdam-centre-canal-district/index.shtml

Allerde tirsdag ettermiddag gjorde vi første utforskning av byen og prøvde et par av de mange koselige kafeene.  Om kvelden sto opera «Tryllefløyten» på programmet, men det kommer jeg tilbake til.

Onsdag morgen var vi klare for å ta de store mestere i øyensyn i det fantastiske Rijksmuseum.  Dette er Nederlands fremste museum for eldre kunst og ble åpnet allerede i 1885.  Nå har museet vært stengt i ti år på grunn av ombygging og renovering, og det åpnet igjen i 2013.  Museets mest kjente verk er Rembrandts «Nattevakten» fra 1642, og her var det hele tiden en strøm av mennesker.  Veldig morsomt å se.

"Nattevakten" av Rembrandt

Om kvelden hadde vi bestilt bord på en indonesisk restaurant  "Tempo Doeloe" hvor vi spiste «rijstafel» - smakfullt, rikelig og nydelig mat. En liten dessert og litt mintte ble det også….   Vi koste oss som vanlig.

Rijstafel på Tempo Doeloe
Men neste dag var vi igjen klare for mer kunst – Van Gogh Museet denne gang. Museet ble åpnet i 1973 og rommer verdens mest omfattende samling av Van Gogh malerier (og også en del av hans gode venn Paul Gaugain).  Museet er pedagogisk godt laget, og vi fikk et godt inntrykk i denne ulykkelige kunstnerens liv og kunst.  Veldig bra at brorens enke (broren Teo døde 6 måneder etter Vincent Van Gogh) tok vare på bilder og andre gjenstander, slik at etterkommerne kunne bidra til realisering av dette museet.

Kunstinteresserte damer og Van Gogh
Langs kanalene
En båttur på kanalene ble det også tid til, og dermed fikk vi et godt inntrykk av mange av byens områder.  Vi hadde bestilt bord på Restaurant FYRA rett over gaten for hotellet vårt om kvelden, og her var det fire retter og topp service i et kjellerlokale med spesiell kunst av kjendiser på veggen.  Litt dyrt kanskje, men «vi sto han av» som det heter.

Litt av måltidet på FYRA
Vi ble faktisk litt slitne av all sightseeing vi, så det ble ovale morgener med lange frokoster på de koselige kafeene – ny kafe hver dag, alle svært forskjellige.

Frokost på "Klaver 4"

Det kongelige slott ble også avlagt en visitt og her tok vi en runde med audioguide.  Slottet disponeres av den kongelige familie som bruker det i offisielle sammenhenger, og det er på denne balkongen at en ny konge/dronning presenteres og at de kongelige utveksler «wedding kisses».

På det kongelige slott
Blomstermarkedet
Etter en lunsj med glohet fransk løksuppe (det var grisekaldt i Amsterdam dise dagene), fortsatte vi til Rembrandts Huis.   Det var her han bodde, laget sine bilder, underviste og drev kunsthandel inntil han gikk konkurs i 1656.  Man kan på en måte takke konkursen for at man har kunnet gjenskape huset slik det var på Rembrandts tid da alt inventar og «rariteter» ble registrert i minste detalj.  Dagen ble avsluttet med tapas på en argentinsk restaurant – god mat og eksellent service av en ung italiener….
Rembrandts Huis

Inne i Rembrandts Huis
Dagene går så utrolig fort i godt selskap og lørdag var siste dag for denne gang.  Vi tok turen til HERMITAGE AMSTERDAM, som er en filial av HERMITAGE i St. Petersburg.   Museet ble innviet i 2009 av Dronning Beatrix og President Medvedev og skal vise skiftende utstillinger fra samlingene i St. Petersburg.  Akkurat nå var det imidlertid en utstilling «Portrait Gallery of the golden age» med kjempestore portrettmalerier utlånt fra Rijksmuseum og Amsterdam Museum.  Litt uventet, men en informativ utstilling som ga bakgrunn for dagens nederlandske samfunn.   Endelig ble det tid til kaffe og kake i museets meget koselig kafe, og vi ble sittende lenge.  Gode kaker (Charlotte Russe og Sitron Meringue) og vakker bakgrunnsmusikk.

Portrait Gallery of the Golden Age
Lørdag var det spesielt kaldt i Amsterdam, så vi tok på lag på lag med ull.  Vi hadde egentlig tenkt å kle oss opp litt til kveldens konsert, men på grunn av vind og kulde, ble det svært kasualt,- noe også resten av publikum hadde.

Nok en interessant og flott kulturtur med koselige Dalia er gjennomført.  En fin tradisjon dette.  De siste fem årene har vi vært i New York, Wien, Milano, Venezia, Berlin, Dresden, Paris og nå Amsterdam.  Hvor går neste tur mon tro?  Det er et hav av muligheter der ute, og vi har jo noen planer….  Tusen takk for flott tur Dalia!

Tilslutt kommer noen stemningsbilder fra koselige Amsterdam.  Jeg reiser gjerne tilbake !!!!!

Liten frokostkafe
Fifteen shades of..... jadda, slike butikker fantes
Rijksmuseum
Dalia beundrer de store mestere