torsdag 11. juni 2015

Cinque Terre 2015

Årets dametur til Cinque Terre er gjennomført, og i år var det 8 glade damer som nøt fotturer i vakker natur, deilige måltider og vennskapelig sosialt samvær i disse perlene av noen byer langs Italias kyst.

Deltakerne var venner og venners venner - alle kjente noen, men ingen kjente alle.  Det gjorde vi raskt noe med ved å  ha et lite "get toghether" ved ankomst til stamhotellet La Villa Degli Argentieri.Her fikk vi en varm velkomst av Enrico som til og med hadde pyntet med norske flagg.

Programmet varieres litt hvert år avhengig av deltakernes form og motivasjon, og vi drøfter hver dags program ved frokosten.  Stor ros til alle som gikk første dags trappetest fra Monterosso til Vernazza. Alle ville se alle fem byene, så neste dag tok vi båten til Riomaggiore.  Her ruslet vi rundt i byen, og tok deretter toget til Manarola hvor vi tittet på Via del'Amore som fortsatt er stengt (men de har åpnet et lite stykke ved Manarola).  Etter lunsj startet fotturen på den vakreste etappen fra Volastra til Corniglia.  Her vandret vi på høyden gjennom vinmarker, blomster, en liten gård, irrgrønn skog med fuglesang og ned til Corniglia som ligger på en klippe.  Fra denne høyden kan vi se alle fem byene samtidig.

Siste dag valgte noen strand og avslappende aktiviteter, mens noen klatret opp til Punta Mesco og fortsatte videre på høyden til Levante.  Dette er også en flott tur hvor man vandrer på åskammen med det azurblå Middelhavet nedenfor.

Vidunderlig første kveld i Monterosso
Det blomstret i Cinque Terre
Pikene (Dalia og Kirsten Guro) på broen
Line, Alice, Ragnhild og Astrid på Punte Mesco
Reiselederen på Punte Mesco
Litt mat
Om kveldene samlet vi oss rundt bordet og nøt Italias kulinariske gleder.  Som tidligere år, hadde vi også i år festmiddag på Ristorante Miki, og her spiste vi saltinnbakt fisk og nøt den lokale hvite vinen.  Tidligere har vi hatt hummermiddag her, men restauranten hadde nå kun lokal kortreist mat, og det var ikke hummersesong der akkurat nå.

Dagene går raskt i slike omgivelser, og plutselig var de fire dagene over.  I år var vi usedvanlig heldige med været - sol fra klar himmel og mellom 25 og 30 grader.  Vi koste oss.  Kanskje blir det ny tur neste år?  Flere har spurt meg, men det er jo grenser for hvor stort nettverk jeg har av damer som vil på fotturer. Time will show.