mandag 22. september 2014

Fottur til Raknehaugen

Lørdag arrangerte Flyktningeguiden fottur for flyktningefamilier og guider til Raknehaugen.  Vi gikk fra Nordbytjernet til Raknehaugen - en lett og fin tur på ca. 3 km.  Det var trolsk stemning og dis over Nordbytjernet og Ljøgodttjernet, men etterhvert kom solen og det ble en vakker dag.

Maria fra Syria hadde laget masse god kurdisk mat som vi alle fikk smake.  Deilig!  Det er moro at de er så stolte av sin mat og gjerne vil dele med alle andre (som hadde en liten norsk matpakke i sekken....)

Vi tente bål og koste oss lenge, og skravla gikk om litt av hvert.  Det er spesielt å høre historier om brødre og søstre som bor i Irak, Syria og Iran og har det svært vanskelig.  Det blir liksom annerledes enn det vi ser og hører i nyhetene.  Jeg har lært at det er 40 millioner kurdere - et folk uten land - som bor i Syria, Irak, Tyrkia og Iran.  Ja, og så bor det mange kurdere i Tyskland også.  De jeg kjenner er positive, arbeidsomme og velutdannede.  Maria har 4 års universitetsutdannelse fra Universitetet i Damaskus, og vil gjerne fortsette utdannelsen sin slik at hun kan bli lærer i Norge.  Hun låner norske bøker på biblioteket, leser til førerprøven, lærer å sykle og vil gjerne lære å gå på ski.  Hun når nok målene sine!!!   

Trolsk stemning ved Ljøgodttjernet
Deilig kurdisk mat og Kvikk Lunsj
Vannpipe med epletobakk
Må allikevel komme med et lite hjertesukk til slutt....  det er så vanskelig å få flyktningene med ut på fellesaktiviteter og det er alltid så mange forklaringer på hvorfor det ikke passer.  I mitt arbeid med flyktninger har jeg lært at integrering er svært vanskelig og at det må gå 2 - 3 generasjoner før de forstår Norge.  De første årene har de så mer enn nok med sin egen hverdag med svak økonomi, dårlige norskkunnskaper, diskriminering, lengsel til og bekymring for familien i farlige områder at de tenker ikke på å lære norsk kultur.  En annen ting er at fritidsaktiviteter er et ukjent begrep for de fleste.  De har aldri hatt fritid.......

Jeg kunne skrive mye om mine erfaringer, men sier stadig til meg selv VÆR TÅLMODIG




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar